wat je ziet ben je zelf



Wat je ziet, wat je zegt, ben je zelf zegt een kind, en dit zegt zoveel.

 Het werkt twee kanten op.

De ene kant, je her-kent iets aan wijsheid in een boek, in wat iemand zegt. Of de natuur, het leven, maakt plotseling iets in je wakker. Een blad dat valt, de eeuwige stroming van de zee, donder en bliksem, een stralende glimlach van een kind. Het raakt iets, het brengt iets teweeg. Als dit zo is, dan is het hoe dan ook in je, al hoeft het echt nog niet in je bewustzijn in je wezen verwezenlijkt te zijn. Maar in potentie is het mogelijk. Want het kan raken, er licht iets op, het licht in. Er wordt verbinding gemaakt met het Eeuwige Licht.

Het leven zou zoveel eenvoudiger zijn als iemand bij wie deze her-kenning niet plaatsvindt, geen raakpunt vindt, het hierbij zou laten en de ander zou respecteren waar dit wel plaats vindt. In zichzelf zou accepteren, ok ik zie het niet, maar een ander ziet het wel. Wie ben ik om daar over te oordelen, om mijn mening van dat wat ik wel zie op te dringen. Misschien dat als ik mezelf open stel voor die ander, dat ik het dan ook mag zien/ervaren. Dat we elkaar als gelijkwaardig zouden zien, ieder met zijn/haar mogelijkheden/kwaliteiten. Ja, dan zou er al een stuk meer harmonie zijn in het onderlinge contact. Geen opleggen van een mening, geen meerderwaardig en minderwaardige houding. Een werkelijk elkaar proberen te begrijpen.

En het heeft dus ook nog een andere kant.
Alles wat een ander emotioneel in je raakt, zit in je zelf, is een spiegel van je zelf. het kan raken omdat er bv een onzekerheid zit, iets wat je niet wil zien, waar je blind voor wil blijven. De ander heeft dan een mogelijkheid om je ogen te openen.
Daarvoor komen we eigenlijk met elkaar in contact, om onze ogen te kunnen openen. Om te zien wie we zijn, zo binnen zo buiten. De ander is een kans. Die staat niet in de weg. Die staat precies op de juiste plek voor jou. Alle irritaties, wrevel, alle boosheid, alles zegt iets over jou. En als je het ziet, ziet wat het is, wat de betekenis is, mag/kan het oplossen. De ander toont dan misschien ineens een heel ander gezicht.


Kagib

De uitgesproken woorden:

http://we.tl/DXp7asuPaX

Reacties

Walter zei…
Mooi, want die spiegel heb ik nog pas genoemd op mijn blog...
Kagib zei…
Ik ga eens kijken Walter, dank je wel :)

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS