Posts

Posts uit maart 1, 2009 tonen

oorlog en vrede 1

Afbeelding
Jezus zeide: Wellicht denken de mensen dat ik gekomen ben om vrede te werpen op de wereld en zij weten niet dat ik gekomen ben om verdeeldheid op aarde te werpen, vuur, zwaard, oorlog... Welk een verschrikkelijk woord. We vinden het ook in de bijbel. Het klinkt niet meer of minder of zijn komst betekent revoluties, waanzin, ontbinding en dood, scheiding en strijd, lijden en kwellingen. Waar is nu het 'soete Jezuslijn'. Waar blijven we met de aanbiddelijke voorstellingen van vrede en welbehagen? Waar blijft de goddelijke voorzienigheid, de verlichtende deugd en de verlossende moraal? Hij is dus niet een vredebrenger? Moeten we zijn gelaat niet in ons vaandel medevoeren? Is hij niet de prediker van zachtheid en goedheid, van mildheid en waarheid, van woorden die alleen aan de 'kinderkens' geschonken kunnen worden? En hij brengt het zwaard! En de verdeeldheid! Is hij dan een chaosverwekker, een diabolos = een door-elkander-werper?Willen we juist niet verlost zijn van de zw

oervertrouwen

Het Oervertrouwen.... Totale overgave. Leeg van dat iets moet gebeuren. Geen beladenheid op wat dan ook. Gewoon Zijn. In vrede, in rust, ontspannen Zijn. Wordt dan niet de werkelijkheid zichtbaar, dat wat is? Heeft dit dan geen natuurlijke verbinding? Alles is helder, alles is klaar. Geen aanval en verdediging. Gewoon Zijn. En je stroomt door het leven heen, heel natuurlijk.Volgend de Stroom. Je overgegeven hebben aan de Stroom van binnenuit. Zonder weerstand, verzet, eigenwilligheid. Is het dan niet natuurlijk dat het Leven dan door jou heen kan kijken, door jou heen kan ervaren dat wat is? Omdat jij er niet bent? Een ware ont-moeting met het leven. Zo'n mooi woord...ont-moeting. Er moet niks. Er moet niks gebeuren. Niemand moet iets zijn. Alles mag er zijn, en de ander mag zijn die hij/zij is. Open en ontvankelijk voor het Leven, voor de ander. De ander werkelijk zien, helder zien omdat de ander mag zijn. Omdat de ander niets hoeft te zijn of te doen. Daarom de werkelijkheid van

Bewustzijn

Dat is de kern waar t steeds om draait, bewustzijn. Inzicht is ook zo'n mooi woord, doorzicht, door iets heen kunnen kijken. Door alle illusies heenkijken, door alle schijn, door alle laagjes. Tot de kern van dat wat is, vanuit de Kern van dat wat is.Bewustzijn is energie, Energie, een Kracht. En daar gaat t om, dat de Kracht van het Bewustzijn sterker en sterker wordt. Dat Het meer en meer overal doorheen kan branden, tot de Kern kan komen. Dwars door alles heen kan kijken, meer en meer kan doorzien. Alles hierin kan oplossen in dit Bewustzijn. Ook dat t Bewustzijn meer en meer kan bevatten omvatten van de Waarheid. Dat je meer en meer gewoon Weet met je hele Wezen. Hoe iets is, hoe t in elkaar zit. Dat je dieper en dieper door kan dringen tot de Waarheid die steeds weer nieuwe facetten toont. Nieuwe dimensies als jij er in je innerlijk, ruimte voor geschapen hebt, er ruimte voor gekomen is. Dit proces houdt nooit op, zolang jij ontvankelijk, open blijft. Je kunt het niet doen. J

de Vader afsluiting

Wanneer de lichtstraal van de 'Vader' in de ziel begint door te breken wordt deze komst niet altijd onmiddelijk herkend. Er is soms een groot innerlijk rumoer voorafgegaan aan de diepe stilte en leegte die de mens vervullen, een woestijnachtige toestand die is als een katharsis, een loutering, een vasten, waarin niets van buiten maar alles van binnen tot hem zal komen. Of: wat van buiten ogenschijnlijk tot hem komt is ook van binnen. Binnen en buiten worden hetzelfde. De stilte van de stal. In deze veilige stilte zal een werking kenbaar worden die door het gevoelige orgaan der ziel wordt waargenomen. 'Drin wandelt sich das Ewige zur Speise' (Rilke). Er is geen sprake van enig gewilde machtsinvloed of van een poging tot veranderen en bekeren. Men kan aan deze werking niet een bedoeling toeschrijven. Het goddelijke dat als 'Vader' in de mens verschijnt' is liefde, is voorzienigheid, is licht dat schijnt en dat zich gelden laat. Het is het licht waardoor wij me

de Vader 2

Het is letterlijk waar. Maar weinigen herkennen de stem en verstaan de taal. Het wordt als fantastisch en onreëel beschouwd. Wie gelooft en weet dat de geest een eigen onzichtbaar lichaam kan bezetten in het zichtbare lichaam? En juist vooringenomenheid is voldoende om te verhinderen dat de doorbraak bewerkstelligd wordt die de mens tot zijn werkelijke bestemming en vrijheid voert. Want een ieder zou kunnen leren uitgroeien naar wat hij werkelijk is: eeuwig en onvergankelijk. De mensen interesseren zich alleen voor tijd en toekomst, voor lichamelijkheid en zorg om het lichaam. Natuurlijk is een gezond lichaam belangrijk maar gezondheid is geen voorwaarde om wedergeboren te kunnen worden. Het klassieke mens sana in corpore sano (een gezonde ziel slechts in een gezond lichaam) is niet juist. Het is de Geest die het gezonde lichaam - zowel als het zieke - aan zich ondergeschikt maakt. Een ziekte kan niet zo overheersend zijn dat zij de kracht van de Geest zou kunnen verhinderen door te br