honger afsluiting

Maar het hongeren der ziel is iets anders. Er is iets vreemds in en ogenschijnlijk veeleisends. Zoiets als: hoe haal je het eigenlijk in je hoofd om temidden van alle mogelijke voldaanheden, daarenboven nog naar iets anders uit te kijken dat je helemaal geen naam kunt geven, maar dat te maken heeft met zoiets essentieels dat je 'al het andere' ervoor schijnt te kunnen prijsgeven. Het heeft met geen enkele deugd, noch ondeugd te maken. Maar het is het ingeboren bezit van ieder mensenkind, een bezit dat zich waar wil maken en waardoor zijn zelf-zijn voor al het andere gewaarborgd is. Want wat is een mens zonder het zelf-zijn? Het enige dat het leven dat wonderbaarlijke accent geeft waarvan je zegt: dat is het wat ik heb gezocht, waardoor ik werkelijk tot mijn recht kom en niet iets behoef te zijn wat ik niet ben.

Een vervulling van ogenblik tot ogenblik, een zaligheid en een heerlijkheid, een kracht en een schoonheid, een echtheid en een onvergankelijkheid, een 'ik heb u lief' en 'gij hebt mij lief tot in alle eeuwigheid'. Dat is niet een belofte waaraan je behoort te voldoen, het is geen eedsverbondenheid, het is niet afgedwongen op straffe van ik weet niet wat, maar een klare openheid, een niet te noemen helderheid, het hoogste geluk der mensenkinderen temidden van verwarring, chaos, vernietiging, hel en dood. De unieke openbaring van het al-ene. Van een niet aan te duiden menselijkheid, van niet te zeggen goedheid, van een terugvinden en een eens en voor altijd herkennen van het vaderhuis. Want God de Vader is mens in mensheid en mensheid in mens. Allerinnigst menselijk. Hier is geen ja meer en geen nee meer, geen hoog en geen laag, geen goed en geen kwaad. Alverzoenend, algenezend, al-omhelzend en al-vertroostend. Het is de waarheid van de Vader.

Deze waarheid belicht alles. Zij doorlicht onze zwakheden en monsterachtigheden. Ons jammerlijk zelfbeklag en onze schuldige onwetendheid. Zij vult alle tekorten aan en maakt al onze zonden begrijpelijk. Zij is het die de mens de angsten afneemt voor de dood en welk sterven ook. Want in het licht der waarheid is geen oordeel en geen plaats voor enige afgescheidenheid of haat.
Is dit niet om naar te hongeren zoals ge nog nooit gehongerd hebt? Denkt u niet dat deze schreeuw van de ziel doordringender, machtiger, veroverender is dan al het huilen en janken van het lichaam, hetzij om brood of om sex?
Dit is het brood van het IK BEN waar alle ik zich aan gewonnen geeft, het stralend aanzicht der verlossing, waarvoor de mens alles, ook zijn leven, geven zal.


Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=Q427QAXY

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN