6-7-42 afscheid nemen

Een paar dagen geleden nog dacht ik: het allerergste voor mij zal zijn, wanneer me geen potlood en papier meer toegestaan zal zijn om af en toe wat tot klaarheid te komen met mezelf, dat is voor mij het aller- en allernodigste, anders zal er op den duur iets in mij uiteenbarsten en me vernietigen van binnenuit. En nu weet ik: als men een keer begint zijn eisen en wensen te laten vallen, dan kan men ook afstand doen van alles. In die paar dagen heb ik dat geleerd. Misschien kan ik hier nog een maand blijven en dan zal dit gaatje in de verordening ook wel ontdekt zijn. Ik zal orde gaan scheppen in mijn papieren en iedere dag neem ik afscheid. En het werkelijke afscheid is dan alleen nog maar een kleine uiterlijke bevestiging van datgene wat zich innerlijk van dag tot dag al in mij voltrokken heeft.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN