Job



Ja waarom, waarom vraag je, je misschien soms wel eens af, waarom moet mij dit nu allemaal overkomen.....
En toch, als ik daarnaar kijk, ook in mijn leven, en van alle levens waar ik van heb mogen 'proeven' even mee mogen maken, over gelezen heb, iets over gezien heb op tv, autobiografieën etc. is er geen blind toeval. Daarin wordt zichtbaar dat op een onvoorstelbare manier het leven zich precies vorm geeft in dat wat nodig is, wat deze persoon nodig heeft. Dat iets gezien wil worden en dat wordt dan getoond. En als het gezien is, kan het veranderen.
Het is alsof alles al klaar ligt. Het hele toneel waarop zich alles af gaat spelen, zeker bij belangrijke thema's van het leven. Iedereen precies op de juiste plek, de hoofdpersonen, de figuranten, en zo wordt dan het spel uitgespeeld.
Het enige wat open is, al is dit ook heel vaak voorspelbaar, is jouw reactie, wat t in je raakt, wat het je doet, wat je ermee doet.
Dus wat doe je als de grond onder je voeten weggemaaid wordt?
Wat doet het met je? Stort je meteen in, ga je bij de pakken neerzitten, verzinkend in zelfmedelijden?
Of projecteer je, je ellende naar buiten, hij heeft t gedaan, het kwam door dat en volgende keer laat ik dit niet meer gebeuren, ik ga me zeker stellen, beveiligen pantseren, innerlijk en uiterlijk?

Wat dat betreft kan ik me nog steeds een artikel herinneren over een juwelier die beroofd wordt. Ok wat meer beveiliging, weer beroofd. Nog meer beveiliging, overal camera's welke dief of bende is zo gek om daar nog in te breken en toch wordt ie weer beroofd.
Daarin wordt zo duidelijk dat je je tegen niets kunt beschermen. Als iets wil gebeuren, zal het gebeuren. Het leven wil je iets leren, je tot inzicht brengen, en daar zijn soms schokken, schokkende ervaringen voor nodig. Zeker als we steeds maar niet hebben willen luisteren waardoor de ingrepen steeds krachtiger moesten worden.
Maar de allergrootste zekerheid, ligt in onszelf. In het vertrouwen, in het voelen, wat nu is, wie ik nu ben, is t enig juiste. Ik voel me in harmonie met t Goddelijke, daar één mee, daarin resonerend. En al stort de hele wereld dan om je heen in, dan kan niets je meer uit die gemoedsrust halen.


Kagib

De uitgesproken woorden:

http://we.tl/TFlz7BnzK6

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS