innerlijke rijkdom



Hoe we over het algemeen geprogrammeerd zijn door cultuur, opvoeding, alles wat ons met de paplepel is ingegoten gaat juist voorbij aan dat wat er altijd is. De grootste rijkdom die je jezelf voor kan stellen.
Alles is gebouwd op doen, van alles doen om bevredigd te worden, om er te mogen zijn. Van alles verzamelen, alles gericht op buiten onszelf zijn.
Terwijl de vervulling van onze diepste dromen binnenin is. We gaan er steeds aan voorbij, zoeken het in zoveel andere dingen. Zo blijven we afhankelijk van bevestiging, van blijft het wel goed gaan, ik moet me wel groot houden, en ojee als hij/zij me in de steek laat, ik moet ze wel tevreden houden anders laten ze me vallen als een baksteen, ik moet presteren want anders mag ik er niet zijn, mag niet mezelf zijn, niet gevoelig zijn, niet huilen en kwetsbaar zijn want dan vinden ze me maar gek, val ik er buiten, kom ik alleen te staan.

Eindeloos kan ik zo doorgaan terwijl de vervulling van alles, de grootste rijkdom, het antwoord op alle vragen, de grootste Zekerheid in ons binnenste ligt te wachten. Het is er nu, het was er 100.000 jaar geleden, en over 100.000 jaar zal het er nog zijn.
Het Tao is niet afhankelijk van de tijd. Echte Liefde is niet van de tijd, die is Eeuwig. Het heeft alle tijd, geeft ons alle tijd, juist omdat het niet van de tijd is.
Meestal duurt het een hele tijd ;) misschien wel vele, vele levens eer dat we zo moegebeukt zijn door de tijd, door alles wat in de tijd plaatsvindt, alles wat daarin gebeurd, dat we het echt niet meer weten, niets meer hebben om ons buiten onszelf overeind te houden.
Pas dan komt die overgave, de noodkreet, een schreeuw van wanhoop, verbijstering en vertwijfeling. Dan kan dat wat niet van de tijd is reageren, je verwarmen, je vervullen en van daaruit je mee aan de hand nemen.
Waardoor meer en meer de grootste rijkdom binnenin ervaren mag worden, en alles wat buiten is verbleekt, zo vluchtig wordt.
Maar de Liefde blijft. En zo kun je het spel doorspelen, al heb je het spel doorzien.


Kagib

De uitgesproken woorden:

http://we.tl/Kj5EJQOu6A

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS