apartheid

 

apartheid

Hi,

Misschien een vreemde titel apartheid.
Ik zal proberen uit te leggen wat ik hiermee bedoel.
Lang lang geleden, ongeveer 35 jaar geleden las ik een boek wat grote indruk maakte.
Het heette Een droog wit seizoen van Andre Brink. Het ging over een blanke in Zuid-Afrika waar apartheid toen nog de normaalste zaak van de wereld was. Door een bepaald voorval werd hij geconfronteerd met hoe de situatie in zijn land echt was. Hij had zich tot dat moment helemaal niet gerealiseerd hoe verschrikkelijk hoe afschuwelijk en mensonterend dat apartheidsregime was, de maatschappij waarin hij leefde. Dat een gekleurde mens totaal vernederend behandeld werd, gediscrimineerd en erger. Hij werd als het ware wakker.
Dit had grote gevolgen want iedereen om hem heen sliep nog. Hij werd toen verstoten door zijn eigen familie, vrienden. Hij is toen het land uit gevlucht, mede doordat hij dat boek wilde uitgeven.
Het gevolg van het lezen van zijn boek was dat ik ook als het ware wakker werd over de situatie in Zuid-Afrika en ik ging toen in de anti-apartheidsbeweging.

Het is misschien moeilijk voor te stellen maar dit heeft verbinding met hoe wij hier leven. Hier in Nederland, in Europa, in de wereld.
Dit is normaal, dit is leven, het leven, dit is waar het om gaat hoe we nu leven.
Toch?
Voor mij dus al heel vroeg niet. Al heel vroeg had ik zoiets van klopt niks van deze wereld, waar het om draait.

Het antwoord op dat innerlijke proces is dus de Sleutel die ik in mijn eigen leven verwezenlijkt heb.
In dat proces voelde ik me eigenlijk een beetje zoals Andre Brink, totaal niet begrepen, een outcast, of een dromer kan ook nog, naïef. Vaker werd ik voor gek versleten in hoe ik het leven zag, beleefde.
Maar is niet elke cultuur relatief?
Wordt ons niet met de paplepel ingegoten vanaf de geboorte zo is het en niet anders.
En iedereen moet zich daarnaar voegen?
Had het niet anders kunnen zijn, waar we nu voor leven, waar het nu om gaat?

Wat mij betreft dus wel. Het fundament ontbreekt.
Een fundament dat niet relatief is, niet cultureel bepaald is niet gebaseerd op een geloof.
Dat fundament is de Sleutel en heb ik in dit boek uitgewerkt.
Zo zal en kan alles een totaal nieuwe zin en perspectief krijgen.
Tijd om wakker te worden uit onze gemeenschappelijke slaap.
Misschien mag mijn boek, net als dat boek van Andre hierin van betekenis zijn.
In het begin een beetje onwennig maar wauw wat kunnen we dan samen iets geweldigs opbouwen. Geen onderdrukking meer maar gelijkwaardigheid, niet kijken naar kleur of vormpje of wat dan ook maar het samen onderweg zijn in wederzijdse verantwoordelijkheid.

Hoe voelt dit voor jou?
Wil jij ook een bijdrage leveren dat mensen wakker worden?
Verspreid dan dit blog. Maak mensen attent op dat mijn boek uit komt. Ze kunnen ook een promotiemail ontvangen als ze willen. Ze kunnen mij daarvoor mailen reborn@planet.nl of door bovenin dit blog waar inschrijven staat, daar op te klikken.
Alvast bedankt, samen maken we het verschil :)

lieve warme groet Kagib


Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

DE OERWET