de zaaier 3

Het zaaien kan een aanvang nemen. De innerlijke bevruchting kan plaats hebben. Het zaad kan van de kansel geblazen worden. Zijn het levenskiemen die in de geharkte zielen neerdalen? Hebben er ontploffingen plaats in het gemoed? Is de rotswand gespleten? Worden de bouwstenen eruit gehouwen?En dan de doornen. De giftige, de stekelige, de scherpe en bittere. Heeft iemand een doorn in uw ziel geslagen? Of hebt u die zelf gevoed, onderhouden, gecultiveerd en vergiftigd? Hoe is het eigenlijk. Zijn wij verantwoordelijk als de buren rommel in onze tuin werpen die de grond bederft? Kunnen de buren dat? Kan iemand, wie ook, uw grond bederven, uw akker, wanneer het u te doen is een vruchtbare aarde te verkrijgen? Moet er geploegd worden?

Als er doornen in u groeien, de doornen der verbittering, de stekeligheid der angsten? Wie heeft het toegelaten. Er zit een doornenduivel in mijn hof. Hij krabt en bijt en slaat als een wilde kat. Ik zal die kat moeten temmen. Direct maar de klauwen gebruiken. Dat leert het leven wel, zeggen de mensen. Je moet je pantseren, in prikkeldraad wikkelen, anders wordt je onder de voet gelopen. Vanwaar al die angst?Trouwens wat heb ik eraan of Gods Woord op papier of op stenen tafelen gedrukt staat. Is mijn hart soms van steen of van papier? Wat heeft al die druk en drukte voor zin, als het Woord Gods niet in mijn ziel gestempeld is. Daar helpt geen doopsel aan, ofschoon dat als een instempeling bedoeld is. En ook geen gesproken of geschreven woord, wanneer mijn ziel daarvoor niet ontvankelijk is en haar kwaliteit niet met de kwaliteit van Gods Woord in overeenstemming is.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://media.putfile.com/B-de-zaaier-4

http://www.megaupload.com/?d=A2T6TRR2

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS