de zaaier 4

Hebt ge aarde genomen in uw hand? Hebt ge gevoeld welk een goede aarde? Mijn doorploegde, omgewerkte, mijn beregende en zonbeschenen akker, doorwoelde oude aarde, waarin zoveel verteerd is en vergaan, kostelijke aarde, humus, mijn stof, waarvan de pessimisten zeggen dat we er toe terug keren. Ik keer tot u terug en laat u bezaaien. Ik maak van u een lieflijke tuin en zie toe welk zaad erin gestrooid zal worden. De aarde, van wie ik mij afgewend had, is tot mij gekomen en heeft zich mij aangeboden en gezegd: daarvoor ben ik. Daarvoor is het aardse leven: opdat het vruchtbaar wordt. Zal het aardse gewassen dragen? Als het mels zaad erin uitgestort wordt in de arme, verachte en ontkende aarde, wat zal de aarde doen? Zij zal aan de hemelbloemen een bijzonder glans verlenen. Zij zal hemelse geuren voortbrengen en ons herinneren aan het land van onze vaderen.Dat kan de aarde.

O hemel, wat zijt gij zonder aarde. O God, wat zijt ge zonder mens? O hemelse mens, o adam kadmon waar zijt ge, zonder de doorploegde, de doorgroefde, de doorleefde en doorledene, de aardse mens? Het daalt neer van de hemel op de aarde en door de aarde heengaande, stijgt het wederom hemelwaarts.Er is bijna niemand die het gelooft. Dat in het gemoed verborgen zulke vruchtbare aarde is. Zij heeft verschillende namen gekregen en er zijn anekdotes aan verbonden, dat Adam de aarde stilletjes meenam uit het paradijs, een handvol die sindsdien jonkvrouwelijke aarde genoemd wordt. Officieel mogen we geloven en weten dat Adam en Eva helemaal niet de eerste mensen waren. Natuurlijk niet. Wij zijn de eerste mensen, altijd de Adam en Eva, wij zelf. En wij hebben een handvol aarde dank zij Adam.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://media.putfile.com/B-de-zaaier-5

http://www.megaupload.com/?d=K9T2KJW0

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS