hemel en aarde
De discipelen zeiden tot Jezus: Wij weten dat gij van ons heen zult gaan. Wie is het die groot zal zijn over ons? Jezus zeide tot hen: Waar gij gekomen zijt, zult gij gaan tot Jacobus de rechtvaardige, om der wille van wie hemel en aarde zijn ontstaan.
Jezus is zeer lankmoedig en geduldig. Alsof hij het voorzien heeft antwoordt hij: ga tot Jacobus. En hij noemt hem de rechtvaardige om de wille van wie aarde en hemel zijn ontstaan. Dit is een verbazingwekkende uitdrukking. Want welke mens zal ontdekken dat hemel en aarde voor hem zijn ontstaan? Hemel en aarde die voorbij zullen gaan. Hemel en aarde die hier tot beschikking van de mens gesteld worden. Ze zijn er voor de mens. Het heelal geschapen voor de mens. Wanneer is de wereld er voor u? Er zijn natuurlijk tal van mensen die een dergelijk woord baarlijke nonsens vinden. Om der wille van... Maar intussen gedragen de mensen zich wel degelijk alsof hemel en aarde er voor hen zijn en voor niemand anders. Ze leggen zelfs beslag op de maan en als ze konden zouden ze het hele zonnestelsel erbij nemen. De groten der aarde amuseren zich. De wedstrijd om het heelal. Wie het eerste aankomt heeft het. Maar dit kan onmogelijk bedoeld zijn in dit woord van Jezus.
Het is heel anders. Indien een mens zo ver is gekomen dat hij zich zijn oorspronkelijke natuur herinnert, weet hij dat hij deel heeft aan het geheel. Hij is 'mede' een. Hij staat weer in de rijen der oorspronkelijke machten. Hij heeft zijn plaats gevonden niet alleen op aarde maar in het heelal. Dit is onvoorstelbaar in zijn consequenties. Volgens Paulus is met de zondeval de dood in de wereld gekomen. Hij loopt als een breuk door het leven der wereld en het is de mens die deze in zich heeft toegelaten. Niemand heeft hem gezegd dit te doen. Jeremia klaagt: de kroon van ons hoofd is gevallen, wee ons, dat wij gezondigd hebben. Er is geen andere mogelijkheid de dood te overwinnen en de gevallen kroon te herstellen, dan doordat de mens zich van zijn verdeeldheid geneest. Hij moet weer zijn oorspronkelijke plaats bekleden. Hij moet worden die hij naar zijn schepper is. Enig en eeuwig. Het mag eonen duren voor een ieder zijn plaats gevonden heeft, maar eens zal het zo zijn. Dan zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ontstaan. Dat weet Jezus en volgens zijn uitspraak ook Jacobus. Hij is het dus die de mensen, de discipelen een weg kan wijzen die tot het zelfde doel, de zelfde bestemming moet leiden. Er is geen andere. De mens zal zijn wond moeten helen uit de liefde Gods en als deze geheeld is zal hij mede moeten werken al die strijd en ellende aan te vatten en te helpen vernietigen. Hij zal die vrede zoeken en vinden kunnen die niet meer verstoord kan worden. De vrede 'over gans mijn gebergte'.
Barend van der Meer
De uitgesproken woorden:
Reacties