het Koninkrijk 2

Diezelfde wereld vertoont het beeld van zoveel ellenden en ziekten en lijden dat het niet te overzien, niet te bevatten, niet te stelpen is. Hoe moet voor die mensen het woord klinken: Mijn rijk is niet van deze wereld. Leer aan deze wereld voorbijgaan, leer tov haar vasten, laat u er niet door verslinden en begeef u er niet in om te proberen ervan te leven. Zie uit naar mijn rijk, een eeuwig rijk, een rijk van de geest vol verzachting en genezing, vervuld met omhullende en oneindig vertroostende stilte en liefde, een lichtrijk waarvan de helderheid alle duisternissen in zich opneemt.

Waar is in de mens dat rijk? Hij kan er zich niet speciaal in begeven om de wereld te veranderen en te hervormen. Mensen waaruit zij is samengesteld laten zich niet werkelijk veranderen indien zij niet willen en er is een grote hoogmoed in de idee een enkel mens te kunnen veranderen. Meestal brengen we de onderontwikkelde gebieden bijbels en beschavingsziekten, pantalons en jenever en leren de onderontwikkelden zich aan een nieuwe wereld aan te passen door ze in fabrieken te laten werken vande bovenontwikkelden, in de mijnen van de nog hogerontwikkelden en de kerken bezoeken van de allerhoogst-ontwikkelden. Met de hand op het hart: hebt u ooit een mens kunnen veranderen? Leer vasten tov de wereld, dat is eigenlijk ook tov iedereen die tot die wereld behoort. Er is maar één mogelijkheid. Ik moet leren vasten tov de wereld in mijn hoofd. Natuurlijk moet ik niet uw wereld verzaken maar ik moet mijn wereld verzaken. De wereld van mijn voorstellingen als gevolg van de wereld waarin ik leef.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=MU3XM4R6

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS