het Koninkrijk 3

Ik moet niet aan die voorstellingen hechten. Alles wat zich in mijn hoofd over de wereld samengebrouwen heeft moet ik loslaten en mij eindelijk eens begeven naar wat in mij verborgen is. Want het koninkrijk dat niet van deze wereld is, is nog altijd 'binnen in u' (van voor de grondlegging der wereld af). Ik moet nu eindelijk eens op houden met al maar op andere mensen te letten en over ze te praten en een boosaardige neiging te volgen om kwaad van hen te spreken en dit of dat in de wereld en de mensen niet goed te vinden.

Wil ik vasten op de manier die Jezus mij aanraadt en ik gevoel dat ik onvoorwaardelijk in deze uitspraken kan vertrouwen, dan laat ik de wereld in mijn hoofd los en tracht ruimte te maken voor het leven dat binnen in mij klopt en tot uitspraak in mij wil komen, luisterend of er iets bij is van het koninkrijk dat hij bedoelt.Een beetje licht, een beetje wonderlijke warmte die groeizaam is als de zon in het voorjaar en die zich tussen en in al die werelddingen mededeelt. Want wat heeft de wereld aan dat wat alleen maar van de wereld is? Wat heeft de aarde aan alleen aarde? Zij is aarde genoeg en er zijn perioden dat zij naar de zon verlangt die niet van deze aarde is. Wat heeft een mens alleen aan deze wereld? wij hunkeren ernaar beschenen te worden met een licht dat niet van deze wereld is, waardoor wij onze noden en moeilijkheden en strijd, onze ergernissen en armoedige egocentrische belangstelling vergeten, onze pijnen en ons lijden, onze vergankelijkheid en de dood. En dat wij meer wakker worden en niet versuft door alles wat we horen en lezen en zien, wat we nog eens allemaal dunnetjes overdoen door de wereld in onze huiskamers met geestdrift binnen te halen alsof die daar buiten niet genoeg is.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=BC2VV8QS

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS