15-9-42 alles dragen

Misschien is het alles bij elkaar toch wel wat veel geweest, mijn God. Nu word ik eraan herinnerd dat een mens ook een lichaam heeft. Ik heb gedacht dat mijn geest en mijn hart alles wel alleen konden dragen. Maar nu meldt zich mijn lichaam en zegt: halt. En nu voel ik hoeveel het is geweest dat je me te dragen hebt gegeven, mijn god. Zoveel moois en zoveel moeilijks. En het moeilijke is, zodra ik mij bereid toonde het te dragen, altijd weer veranderd in iets moois. En het mooie en het grote was soms nog zwaarder te dragen dan het lijden, omdat het zo overweldigend was. Dat één klein mensenhart zoveel kan beleven, mijn God, zoveel kan lijden en zoveel kan liefhebben, ik ben je er zo dankbaar voor, mijn God, dat je mijn hart hebt uitgekozen, in deze tijd, om alles te mogen ondergaan wat het ondergaan heeft.

Etty Hillesum


Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN