20-10-73 genieten en genot

Het is het oudste levende ding op aarde. Het heeft gigantische afmetingen, is hoog en heeft een reusachtige stam. Tussen andere roodhoutbomen, die ook zeer oud waren, stak deze boven alles uit; andere bomen waren aangetast door vuur, maar deze was niet getekend. Hij had alle ellendige dingen uit de geschiedenis overleefd, alle oorlogen van de wereld, alle ellende en verdriet van de mensheid, vuur en bliksem, de stormen der tijd, zonder te zijn aangetast, majestueus en volslagen alleen, met immense waardigheid. Er waren branden geweest maar de bast van deze roodhoutboom was in staat deze te weerstaan en te overleven. Hij verhief zich naar de hemel, terwijl je eronder zat, reusachtig en tijdloos. Juist zijn jaren verschaften hem de waardigheid van stilte en de afstandelijkheid van hoge ouderdom. Hij was even stil als je geest, even stil als je hart, en leefde zonder de last van tijd.
Je was je bewust van compassie die nooit door tijd was aangetast en van onschuld die geen verwonding of verdriet kende. Je zat daar en tijd ging aan je voorbij om nooit meer terug te keren. Er was onsterfelijkheid, want de dood had nooit bestaan. Niets bestond behalve die immense boom, de wolken en de aarde. Je ging naar die boom en zat eronder en vele dagen was er elke dag een gelukzaligheid, waarvan je je pas bewust werd als je verder dwaalde. Er was een onpeilbare heiligheid die je nooit meer kon verlaten, omdat die niet van jou was.

Sensualiteit is in de wereld van genot erg belangrijk geworden. Als smaak domineert, wordt de hang naar genot spoedig een gewoonte; hoewel het misschien voor het totale organisme schadelijk is, domineert genot. Het genot van de zintuigen, van schrandere en subtiele gedachten, van woorden en denkbeelden, het genot van geweld en het genot van seks. De mens wordt naar de vorm van zijn genot gemodelleerd en het hele leven, religieus en verder, is het najagen ervan. Als de geest niet gewaar is en vrij, verandert sensualiteit in verdorvenheid en dat is iets dat in de moderne wereld overal gebeurt. Het genot van geld en seks domineert.
Als de mens een tweedehandswezen geworden is, wordt de expressie van sensualiteit zijn vrijheid. Dan wordt liefde genot en begeerte. Georganiseerd vermaak, religieus of commercieel, draagt bij tot sociale en persoonlijke immoraliteit; je voelt je niet langer verantwoordelijk. Elke uitdaging totaal beantwoorden is verantwoordelijk zijn, volledige verbondenheid. Dit is niet mogelijk zolang de diepste kern van het denken fragmentarisch is en het najagen van genot in al zijn doorzichtige en meer subtiele vormen, de voornaamste beweging van het leven is. Genot is geen vreugde; vreugde en genot zijn volkomen verschillende dingen; het een komt onuitgenodigd, het andere is gecultiveerd, aangekweekt. Het een komt als het 'ik' afwezig is en het ander is gebonden aan de tijd; als het een er is, is het andere er niet. Genot, angst en geweld gaan samen; het zijn onafscheidelijke metgezellen.

's Avonds toen de duisternis begon te vallen, hadden de Vlaamse gaaien en eekhoorns zich al ter ruste gelegd. De avondster was net zichtbaar en aan het rumoer van de dag en het geheugen was een einde gekomen. De reusachtige mammoetbomen waren bewegingloos. Ze zullen eeuwig voortleven. Alleen de mens en zijn smart sterven.


Krishnamurti

Reacties

piet stuitje zei…
"vreugde en genot zijn volkomen verschillende dingen; het een komt onuitgenodigd, het andere is gecultiveerd, aangekweekt. Het een komt als het 'ik' afwezig is en het ander is gebonden aan de tijd; als het een er is, is het andere er niet. Genot, angst en geweld gaan samen; het zijn onafscheidelijke metgezellen."
Kagib zei…
Ja Piet vreugde is eigenlijk niets en alles. ;-)

Populaire posts van deze blog

HET PAD

eigenwilligheid en de Wil

MYSTIEKE WEDERGEBOORTE