nieuwe ogen uit roman het Groene Gezicht

En waarom doe ik dat allemaal? Omdat ik het beu ben op het oude cultuurpatroon voort te borduren: eerst vrede om oorlog voor te bereiden, dan oorlog om weer vrede te krijgen enz.; omdat ik een totaal vreemde wereld voor mij wil zien - een nieuwe verwondering wil leren kennen, zoals een zuigeling die zou ondergaan als hij in één nacht tot volwassene zou rijpen - omdat ik een punt wil worden en niet eeuwig een komma wil blijven.

Ik doe afstand van de geestelijke erfenis van mijn voorouders ten gunste van die staat en wil liever leren oude vormen met nieuwe ogen te zien dan, zoals tot nu toe, nieuwe vormen met oude ogen; misschien verwerven ze dan de eeuwige jeugd. Het begin dat ik heb gemaakt, was goed. Alleen moet ik nog leren om over alles te glimlachen in plaats van mij over alles te verwonderen. Moeilijker is het de eeuwige glimlach te verwerven dan in de vele duizenden graven op aarde het doodshoofd te vinden dat men in een vorig leven op de schouders heeft gedragen; eerst moet de mens zich de oude ogen uit het hoofd hebben gehuild alvorens in staat te zijn de wereld met nieuwe ogen glimlachend te beschouwen.

Gustav Meyrink

Reacties

will-Art zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Kagib zei…
Ja vind t ook geweldig mooi stuk dit Renaat. :)))

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN