drugs 1

Stel je een kind voor aan wie drugs zijn gegeven. Het groeit op en is totaal verslaafd geraakt. Zonder de drugs is zijn leven ondraaglijk geworden. Hij gaat nog liever dood.
Jij en ik zijn precies zo. Wij zijn ook verslaafd aan drugs: aan drugs die goedkeuring, waardering, succes, acceptatie en populariteit heten. Als je die drugs eenmaal hebt genomen, dan heeft de maatschappij volledig macht over je. Je bent een robot geworden.

Hoe komt het dat mensen robots worden?
Heel gemakkelijk. Ik hoef maar 'Oh wat zie jij er goed uit!' te zeggen, en de robot zwelt van trots. Ik druk op de knop waar waardering op staat, en daar gaat ie. Dan druk ik op een andere knop, eentje waar kritiek op staat, en de robot is nergens meer. Zo heb ik volledig de macht over die persoon. Wij zijn heel erg gevoelig voor goedkeuring en daardoor zijn we gemakkelijk onder de duim te houden. Want als we geen goedkeuring krijgen worden we angstig en zijn we bang om fouten te maken, bang dat mensen ons gaan uitlachen.


Anthony de Mello

Reacties

Walter zei…
Helemaal waar! Totdat je het jezelf bewust wordt.
Dan gaat het heel anders werken en leer je kijken naar wat anderen met je doen en wat je met jezelf doet.
Kagib zei…
Precies Walter dat is Bew wakker zijn. Is niets meer vanzelfsprekend :)))

lieve warme groet Kagib

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN