vier stappen naar wijsheid

Het eerste wat je moet doen is in contact komen met negatieve gevoelens waar je je niet eens van bewust bent. Heel veel mensen hebben negatieve gevoelens die ze zich niet gewaar zijn. Heel veel mensen zijn depressief en zijn zich niet bewust dat ze depressief zijn. Pas als ze met vreugde in aanraking komen, begrijpen ze hoe depressief ze waren.
Je kunt een gezwel dat je niet ontdekt hebt niet behandelen. Je kunt katoenkevers op je boerderij niet verwijderen als je je van hun bestaan niet bewust bent. Het eerste wat je nodig hebt is het gewaarzijn van je negatieve gevoelens. Welke negatieve gevoelens? Somberheid bv. Je voelt je somber en humeurig. Je haat jezelf of voelt je schuldig. Je hebt het gevoel dat je leven zinloos is, dat het onbegrijpelijk is; je hebt gekwetste gevoelens, je voelt je zenuwachtig en gespannen.
Kom eerst in contact met die gevoelens.

De tweede stap is begrijpen dat het gevoel in jou zit, niet in de werkelijkheid. Dat is iets heel vanzelfsprekends, maar denk je dat de mensen dit weten? Nee hoor, geloof mij maar. Ze hebben academische titels en het zijn directeuren van universiteiten, maar dit hebben ze niet begrepen. Ze hebben me op school niet geleerd hoe ik moest leven. Verder hebben ze me alles geleerd. Zoals een man zei: 'Ik heb een behoorlijk goede opleiding gehad. Het heeft me jaren gekost om eroverheen te komen'. Daar gaat spiritualiteit nu over, weet je: afleren. Alle onzin die ze je geleerd hebben afleren.

De derde stap: identificeer je nooit met dat gevoel. Het heeft niets van doen met het ik. Definieer je wezenlijke zelf niet als dat gevoel. Zeg niet: 'ik ben depressief'. Als je wilt zeggen dat 'het depressief is of dat 'er depressie is' is het prima; als je wil zeggen dat 'er somberheid is' is het oké. Maar niet: 'ik ben mistroostig'. Je definieert jezelf dan als dat gevoel. Dat is je illusie; dat is je vergissing. Er is op dit moment depressie, er zijn gekwetste gevoelens op dit moment, maar laat ze er zijn, laat ze met rust. Ze zullen overgaan. Alles gaat voorbij, alles. Je depressie en je blije opwinding hebben niets met geluk te maken. Het is het zwaaien van de pendel. Als je kicks of opwinding zoekt, wees dan voorbereid op depressie. Wil je je drug? Maak je klaar voor de kater. De pendel zwaait van de ene naar de andere kant.

De vierde stap: hoe verander je iets? Hoe verander je jezelf? Er is veel wat je dient te begrijpen, of liever gezegd, één ding dat op veel manieren kan worden uitgedrukt. Stel een patiënt gaat naar een arts en vertelt hem waar hij last van heeft. De dokter zegt: 'Heel goed, ik heb uw symptomen begrepen. Weet u wat ik zal doen? Ik schrijf uw buurman een recept voor!' De patient zegt dan: 'Dank u wel dokter, ik voel me al veel beter.'
Is dat niet absurd? Maar dat is precies wat wij doen. Iemand die in slaap is denkt altijd dat hij zich beter zal voelen als iemand anders verandert. Jij lijdt omdat je in slaap bent, maar je denkt: 'Wat zou het leven prachtig zijn als iemand anders zou veranderen; wat zou het leven mooi zijn als mijn buurman, mijn vrouw, mijn baas eens veranderde.
Wij willen altijd dat iemand anders verandert, opdat wij ons goed voelen. Maar is het ooit tot je doorgedrongen wat het voor jou zou betekenen als je vrouw of je man verandert? Je bent nog net zo kwetsbaar als daarvoor; je bent net zo gek als daarvoor; je bent evenzeer in slaap als daarvoor. Jij bent degene die moet veranderen, die medicijnen moet innemen. Jij hamert er maar op dat je je goed voelt omdat de wereld in orde is. Fout! De wereld is in orde omdat ik me goed voel. Alle mystici zeggen dat.


Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN