Meester Eckhart het Goddelijke Zelf

Er is een vonk in onze ziel die, omdat zij goddelijk is, er altijd was, onveranderlijk is en altijd zal zijn. Met deze Godsvonk in ons één te worden is het doel van alle verinnerlijking.
Ik heb eertijds beweerd en beweer het nog dat ik nu al alles bezit wat mij in eeuwigheid beschoren is. Want God met al Zijn heerlijkheid en in de volheid van Zijn Godheid woont binnenin het oerbeeld van mijn ziel. Maar Hij is voor de ziel verborgen. Deze schat uit het Godsrijk is verborgen door de tijd en door de veelheid en de eigen werken van de ziel, kortom: door haar ingeschapen aard.
Doch naarmate de ziel zich steeds meer scheidt van deze veelheid, onthult zich voor haar het Rijk Gods. En hier is de ziel God! Hier geniet zij van alle dingen. beschikt erover, gelijk God. Hier ontvangt de ziel niets meer - noch van God, noch van de schepselen. Want zij is zelf wat zij bevat, en neemt alles slechts uit wat haar eigen is. Hier is ziel en godheid één. Hier heeft zij eindelijk ontdekt wat het Rijk Gods is: zij zelf!


Meester Eckhart

Ja, het gaat heel ver wat Eckhart hier uitwerkt.
Hij beschrijft de uiteindelijk vrucht van het innerlijke proces van zuivering.
Maar ja, minimaal zijn die zuivering in gegaan dus waar heeft ie t over.
Toch wil ik dit delen om zichtbaar te maken, de onvoorstelbare potentie die in ons is.
Wat zich in potentie door ons heen kan openbaren.
Dat we uiteindelijk net als Jezus kunnen zeggen ik en de Vader zijn een.
Maar daar gaat dus aan vooraf, het niet mijn wil maar Uw Wil geschiede.
Dat is de belangrijkste fase. Dat is de zuivering. Dat is wat ik keer op keer wil delen, om dit proces in te gaan.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS