extase

In dit stadium der verlichting zijn geestvervoeringen en extases mogelijk, maar niet essentieel, omdat zij ons van het eigenlijke doel - de eenwording - niet naderbij brengen. Wie zich verliest in de wirwar van "hogere ervaringen", die dikwijls slechts een verfijnde vorm van zingenot zijn en dus een terugval betekenen, raakt de weg kwijt.

K.O. Schmidt

Geestvervoeringen en extases kunnen soms een indruk van de hemel zijn, maar ook het werk van zinnelijkheid, en zij die het dikwijls ervaren zijn bij lange na niet de besten. Bovendien onttrekt een dergelijke soort vroomheid de mens aan zijn omgeving en aan de taken in het leven.

Meester Eckhart

De verlichting is een geschenk dat ons op onze weg naar de voleinding in de schoot valt; maar wij moeten er niet bij blijven stilstaan en menen dat de weg nu ten einde is. Blijft men er echter bij stilstaan, dan ondervindt men dat men terugzinkt in de ik-handhaving, totdat de verlichting verbleekt tot niet meer dan een herinnering. Het verlicht-zijn wordt pas een blijvende toestand, wanneer wij onze weg onverstoorbaar vervolgen tot aan de eenwording.
Richten wij de blik nu dus vastbesloten op het hoge einddoel en koersen wij dáár op af, zonder opzij of achterwaarts te zien! Wij willen geen genoegen nemen met alleen maar verlichting, wij willen zélf tot een licht, tot een vlam Gods worden. Wij willen niet alleen maar verrukte toeschouwers van de werkelijkheid blijven, doch wij willen zelf die werkelijkheid zijn. Wij willen het hoger leven niet slechts schouwen. doch er deel aan hebben. Daarvoor moeten wij echter aan de verlichting voorbij stevenen en doorstoten tot het schouwen van God en tot de eenwording.

K.O. Schmidt

Wanneer aldus de reine ziel met haar gelouterde rede, die nu door het goddelijke licht verlicht is, zich God voor de geest roept, herkent zij ook zichzelve. Dat wij tot deze verheven kennis komen, die de ziel van Gods verborgen mysterie bezit, en ook werkelijk het gelukzalige doel bereiken waartoe wij geschapen zijn - namelijk het eeuwige leven - daartoe moge God ons bijstaan!

Meester Eckhart

Kan hier helemaal uit de praktijk op reageren. Ik kan mezelf heel makkelijk in extase brengen, maar t voegt helemaal niets toe. Wat hier staat, dan kan ik niet meer doen wat ik hier bv op dit moment doe, intik. Daar hoeft niemand iets aan als ik blissfull zit te wezen.
In t verleden kwam ik nog wel s in bepaalde groepen waar geleide meditaties gedaan werden. En dan knalde ik helemaal uit elkaar van Liefde, wilde iedereen omhelzen, zoveel liefde, niet te bevatten. Maar voor anderen was t heel moeilijk hiermee om te gaan.
Of dat ik zozeer opga in alles, dat ik als t ware versmelt met de plek waar ik ben, een soort boom wordt totaal intens vol van vibrerend leven, een met alles. Maar als ik n boom ben, kan ik niet meer lopen. Was ook heel lastig mezelf weer in beweging te brengen hihihi kon daar de rest van mijn leven blijven staan.

lieve warme groet Kagib 6.gif

Reacties

Walter zei…
Grappig...dan zal ik je maar effe niet knuffelen..Moet m'n keuken nog doen.
Warme( zeer warme) groet!
Kagib zei…
Hihihi mag wel hoor lieve Walter, gewoon spontaan van binnenuit in het moment niets mooiers dan dat.

Mbt mezelf, het ontstaat altijd natuurlijk bv door n wezenlijk contact met iemand echt elkaar aanraken in het hart en wezen, dan voelt dat van binnenuit dat dit dan bekrachtigd wil worden in n fysieke aanraking, knuffel omhelzing. Dat is bij beide zo heel natuurlijk maakt niet uit mannetje of vrouwtje hihihi liefss Karel

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN