scholing

Het arbeidsethos is een kater uit het verleden, het dient losgelaten te worden. En op het gebied van het onderwijs moet zich een ware revolutie voltrekken. Je mag mensen geen dwang opleggen; kinderen mogen niet in telkens terugkerende patronen worden geperst.
Waaruit bestond je onderwijs? Heb je daar ooit goed naar gekeken? Heb je daar ooit goed over nagedacht? Het kwam gewoon neer op geheugentraining. Je wordt er niet intelligent van, je wordt er steeds onintelligenter door. Je wordt dom! Ieder kind komt heel intelligent de school binnen, maar het komt zelden voor dat iemand van de universiteit afkomt en nog steeds intelligent is; dat gebeurt bij hoge uitzondering. De universiteit komt bijna altijd als overwinnaar uit de bus. Inderdaad, je komt er met een titel vandaan maar je verwierf die titel tegen een hoge prijs: je verloor je intelligentie, je raakte je vreugde kwijt, je gaf je leven eraan want je bent het functioneren van je rechterhersenhelft kwijtgeraakt.

En wat heb je nu eigenlijk opgestoken? Informatie.
Je geest zit vol herinnering. Je kunt herhalen, je kunt reproduceren - dat is waar je examens op neerkomen. Men vindt iemand heel intelligent als hij alles wat hem door de strot is geduwd weer kan uitkotsen. Eerst wordt hij gedwongen te slikken, almaar te slikken, en dan mag hij het tijdens de examenopgaven uitkotsen. Als je precies hetzelfde uitkotst als wat je binnenkreeg, ben je intelligent. Je moet efficiënt kunnen kotsen...
Dit is nu iets om te doorzien: je kunt hetzelfde alleen maar uitkotsen als je het niet verteerd hebt. Had je het verteerd, dan zou je niet hetzelfde uitkotsen; er zou iets anders uitkomen. Het kan zijn dat er iets anders uitkomt, misschien wel bloed, maar niet dezelfde boterham die je pas gegeten hebt. Die komt er niet uit, die is verdwenen. Je moet wat je tot je nam dus eigenlijk gewoon in je maag vasthouden zonder het te verteren - dan word je geacht heel erg intelligent te zijn. De domsten worden geacht het intelligentst te zijn. Het is een heel zielige stand van zaken.
Zij die echt intelligent zijn passen hier waarschijnlijk niet tussen. Wist je dat Albert Einstein zijn toelatingsexamen niet haalde? Iemand van een dergelijke creatieve intelligentie... Het viel hem moeilijk zich zo dom te gedragen als ieder ander.

Dit soort onderwijs moet totaal veranderen. Er moet meer vrolijkheid in het klaslokaal komen, er moet meer chaos op de universiteit komen - meer dans, meer zang, meer poëzie, meer creativiteit, meer intelligentie. Die afhankelijkheid van het geheugen moet ophouden.
Er zou naar de mensen moeten worden gekeken en mensen zouden gestimuleerd moeten worden in hun intelligentie. Als iemand op een nieuwe manier reageert, zou hij waardering moeten krijgen. Er behoort geen juist antwoord te zijn - dat is er niet. Er bestaan alleen domme en intelligente antwoorden. Een antwoord is hetzij dom, een herhaling, hetzij creatief, adequaat, intelligent. Zelfs als het op herhaling gestoelde antwoord goed lijkt, moet er niet veel waarde aan worden toegekend, juist omdat het een herhaling is. En zelfs als het intelligente antwoord misschien niet helemaal goed is en niet klopt met de heersende ideeën, verdient het lof omdat het nieuw is. Het geeft blijk van intelligentie.

Osho

Ja, echt Osho, de humor erin, de knipoog, maar wat mij betreft zo waar, en de jaren daarna nog meer actueel geworden, we zijn hier nog meer in doorgeschoten, dat t gaat om kennis kennis kennis en zo vroeg mogelijk dat het erin gepompt wordt.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

HET PAD

eigenwilligheid en de Wil

MYSTIEKE WEDERGEBOORTE