22-9-61 deugdzaamheid



Er ligt over de rivier een smalle brug, die alleen voor voetgangers bestemd is; het is daar tamelijk rustig. De rivier was vol licht; er voer een grote schuit stroomopwaarts, vol met zand dat van de kust werd aangebracht; het was mooi, schoon zand. Er lag een berg van dat zand in het park, die daar speciaal was neergelegd voor kinderen om in te spelen. Er waren verscheidene kinderen en ze maakten diepe tunnels en een groot kasteel met een gracht er omheen.; ze hadden veel plezier.

Het was een aangename dag, vrij koel, het zonlicht was niet te sterk en de lucht was vochtig; steeds meer bomen werden bruin en geel en er hing een geur van herfst. De bomen maakten zich klaar voor de winter; veel takken waren al kaal en staken zwart af tegen de bleke hemel; elke boom had zijn eigen kleurenpatroon in wisselende sterkte, van roodbruin tot bleekgeel. Zelfs in hun sterven waren ze mooi. Het was een aangename avond, vol licht en vrede, ondanks het geraas van het verkeer.

Er bestaat geen deugd, alleen bescheidenheid; waar die is zijn alle deugden.
De moraal van de samenleving is geen deugdzaamheid; ze is niets anders dan aanpassing aan een patroon en dat patroon varieert en verandert met de tijd en het klimaat. Samenleving en georganiseerde godsdienst maken haar respectabel, maar ze is geen deugdzaamheid.
Moraliteit zoals die door kerk en samenleving wordt erkend is geen deugdzaamheid; de moraal wordt opgebouwd, ze past zich aan, ze kan aangeleerd en beoefend worden; ze kan langs de weg van beloningen en straffen onder dwang gerealiseerd worden. Beïnvloeding en propaganda vormen de moraal. In de maatschappelijke structuur komen uiteenlopende gradaties van moraal in verschillende schakeringen voor. Maar dat is geen deugdzaamheid.

Deugdzaamheid staat los van tijd en beïnvloeding; ze kan niet worden aangekweekt; ze is niet het resultaat van beheersing en discipline; ze is hoegenaamd geen resultaat, omdat ze geen oorzaak heeft. Deugdzaamheid is niet te verdelen in goedheid, barmhartigheid en zo meer. Ze is niet het product van een milieu, van een maatschappelijke welvaart of armoede, noch van het klooster, noch van een of ander dogma. Ze is niet het product van een slim brein; ze is niet het resultaat van denken en emoties en evenmin betekent ze een opstand tegen de moraal van de samenleving met haar burgerlijk fatsoen; opstand is reactie en reactie is een aangepaste voortzetting van wat er was.


Krishnamurti

Reacties

Populaire posts van deze blog

HET PAD

eigenwilligheid en de Wil

MYSTIEKE WEDERGEBOORTE