Zien

Zien is niet denken.
De zon gaat daar op; als je erover nadenkt, loop je het mis, want terwijl je erover nadenkt, ga je erbij vandaan.
Tijdens het denken kun je mijlen ver gaan; en gedachten gaan sneller dan wat dan ook. Denken wordt een sluier voor de ogen. Het geeft zijn eigen kleur, zijn eigen voorstelling aan de werkelijkheid. Het staat niet toe dat de werkelijkheid jou bereikt, het legt zichzelf op aan de werkelijkheid; het is een afwijking van de werkelijkheid.
Zien is een totaal ander proces;
het is een nevenproduct van meditatie.

Osho

Hier maakt hij goed zichtbaar het verschil tussen de mind en het Bewustzijn.
Bv als ik naar buiten kijk, is daar een boom. Met mijn bewustzijn kan ik eindeloos van die boom genieten, de dans van de blaadjes, het spelen van het zonlicht met de schaduw, eindeloze beweging en verandering. Ik heb t ook gefilmd.
Maar als mijn denken ervoor zou schieten, zou alle leven eruit verdwijnen, dan zie ik dat de blaadjes groen zijn, eventueel gekleurd, ja ze bewegen, ok de zon schijnt. Nou nu heb ik het wel gezien hoor, over naar iets anders hihihi
Hiermee probeer ik zichtbaar te maken het verschil. Zonder de mind is alles eindeloos fascinerend, in beweging, nooit saai. De mind zorgt ervoor dat er een interpretatie is, er worden beelden voor gezet en beelden worden heel snel saai.
Levend vanuit Bewustzijn is er nooit verveling meer, eindeloos genieten van alles.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Anoniem zei…
Net als hele jonge kinderen het zien, zonder te kijken :-)
Kagib zei…
Precies, ik zeg ook altijd we moeten weer kindjes worden maar dan Bewust. :)

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS