Eenheidservaring deel 1

Hij was nog heel jong, maar hij had een gezin en hij was een zakenman met een zekere reputatie. Hij zag er nu erg zorgelijk en ongelukkig uit en wat hij had te vertellen brandde hem op de lippen.
'Een tijdje terug heb ik een hoogst ongewone ervaring gehad en omdat ik er nog nooit met iemand over heb gesproken, vraag ik me af of ik wel in staat zal zijn het u duidelijk te maken; ik hoop het, want ik heb niemand anders tot wie ik mij kan wenden. Het was een ervaring die me helemaal in vervoering heeft gebracht, maar dat is voorbij en nu heb ik alleen nog de lege herinnering. Misschien kunt u me helpen het terug te krijgen. Ik zal u zo volledig mogelijk vertellen wat die zegening was. Ik heb over die dingen wel eens gelezen, maar dat bleven dan altijd woorden zonder inhoud, dat sprak me alleen verstandelijk aan, maar wat mij overkomen is was boven alle denken, boven alle fantasieën en verlangens verheven en nu ben ik het kwijt. Helpt u mij alstublieft het weer terug te krijgen!'

Hij was even stil en vervolgde toen: 'Op een morgen werd ik heel vroeg wakker; de stad sliep nog, haar rumoer was nog niet begonnen. Ik had het gevoel dat ik naar buiten moest, dus kleedde ik me vlug aan en ging naar beneden, de straat op. De melkman was nog niet eens aan zijn ronde begonnen. Het was vroeg in het voorjaar en de hemel was zachtblauw. Ik had sterk het gevoel dat ik naar het park moest gaan, ongeveer een mijl verderop.
Vanaf het ogenblik dat ik mijn voordeur uitstapte had ik een eigenaardig licht gevoel, alsof ik met mijn hoofd in de wolken liep. Het gebouw aan de overkant, een saai blok flatwoningen, had al zijn onaantrekkelijkheid verloren; iedere steen leek bezield en kristalhelder. Allerlei kleine voorwerpen die ik normaal niet eens zou hebben opgemerkt, leken stuk voor stuk iets heel bijzonders te hebben en merkwaardig genoeg, alles leek een deel van mij te zijn.


gast bij Krishnamurti

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS