mind en no-mind



Jij kunt het niet doen. Het enige wat de verandering ware verandering teweeg kan brengen is voeling krijgen met dat wat Getuige is met het Bewustzijn. Dat Bewustzijn kijkt dwars door jou heen, dwars door al jouw mind-games heen, alles waar jij vol van bent. Dus hoe krachtiger dat Bewustzijn, wat het Licht is kan inwerken instralen hoe eerder waar jij vol van bent zal verdwijnen.
Die bloei komt natuurlijk niet zomaar, al ben je Getuige, al heb je verbinding gemaakt met Bewustzijn.
Als je Verbinding hebt gemaakt kun je niet meer om jezelf heen, daar komt het op neer. Dan heb je een innerlijke toetssteen in alles wat op je pad komt, in alle ontmoetingen.  Het Weten kan spreken vooral in eerste instantie als Geweten, wat confrontatie betekent, Zien wat voor het Licht zit, wat duister is, dit doorZien. Dat kan pijn doen. Maar in die loutering verdwijnt dan wel wat in het duister was en meer en meer komt er ruimte voor het Licht.
Als de fase van confrontatie voorbij is, dus t aspect van het Geweten dat spreekt kan meer en meer het Weten uitstromen, meer en meer omvattend worden het begrip het inzicht.

Ok, laat ik hier weer mijn persoonlijke ervaring delen.
De staat van no-mind, die ontstond bij mij plotseling in 1989. Toen stopte plotseling mijn gedachtestroom.  Vanuit dat no-mind getuig ik van wat in me wakker geworden is, kan ik alles in alle rust bekijken.
 Maar zelfs toen ik in die staat van no-mind kwam was ik nog niet vrij. Want in mijn bewustzijn waren nog dingen die gezien wilden worden doorZien met het Bewustzijn. Maar dat ging natuurlijk wel relatief eenvoudig.
Het gaat op zich niet om tot dat no-mind te komen, dat realiseer ik mezelf is voor ver veruit de meeste mensen niet mogelijk. Het gaat erom voeling te krijgen met Bewustzijn, dat je je gedachten doorZiet met dat Bewustzijn, de wortels ervan eruit trekt. Als je het doorZiet kunnen ze je ook niet meer manipuleren niet meer verleiden afleiden. Heel natuurlijk zullen ze dan ook verdwijnen, in verbinding met dat thema.
Mijn basis is Stilte, zonder gedachten. Maar vanuit die Stilte kan ik bewust denken. Ik ben de meester van de gedachten. Dat is het fundamentele verschil met t ego. Bij het ego zijn de gedachten de meester jou meester. Ze kunnen je op alle mogelijke manieren manipuleren, verleiden. Ze maken je groot, klein, bang, zetten je aan tot eindeloze daden zonder dat je eigenlijk controle erover hebt. En dat is dan wat je denkt dat is. Want je mind denkt dat. En zo wordt je geleefd door je mind.
Maar het gaat erom dat de gedachte jouw dienaar is. Ik gebruik gedachten om dingen te bekijken in mezelf, te onderzoeken. Ik gebruik gedachten om ze te toetsen aan mijn Bewustzijn hoe het reageert op de gedachte die ik denk, in mogelijkheden van daden etc. Maar mijn Bewustzijn heeft in alles het laatste woord. Dat is echte vrijheid, niets of niemand manipuleert mij. Ja, daardoor ook heeeel veel ruimte in keuzes, dat vond ik in eerste instantie best lastig. Maar ook dit heeft zijn plek gekregen.

Bij de mind ligt alles vast, geen wezenlijke groei meer, alles binnen kaders. Maar bewustzijn kan groeien en groeien en verruimen en verdiepen en meer en meer omvatten, is levend. Het kan meer en meer omvatten van het ultieme Bewustzijn. En het geweldige is het ware Bewustzijn is Liefde. Daar ligt ook een fundamenteel verschil met de mind en bewustzijn. Groei van bewustzijn betekent groei van die ware Liefde die in niets anders meer kan veranderen.


Kagib

De uitgesproken woorden:

http://we.tl/94XFbCgBQS

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS