VOORBIJGANGER WORDEN



Bepaalde manier her-ken ik het wel in mezelf, het voorbijganger zijn, het een voorbijganger geworden zijn.

Maar dit betekent niet dat ik onverschillig geworden ben. Alleen er is een onthecht zijn, een gelijkmoedig zijn. Er is niet veel meer wat me uit mijn Zijnsstaat kan halen. Daar hoef ik niets voor te doen, dat is een vrucht van een innerlijk proces. Voorbijganger worden kun je dus ook niet doen, het is een vrucht van een proces.
Het is een overzien van alles, doorzien van alles, een alomvattend begrip voor alles.
En juist daarin kan dan Liefde zijn, is de Liefde.
Wil je voorbijganger worden dan moet je juist niet zomaar voorbijgaan aan dat wat is. Dan zul je juist moeten voelen wat is, daarin aanwezig zijn, eerlijk en wakker. Dat het in het Licht komt te staan, zodat het uiteindelijk in dat Licht van waaruit het ware inZicht vrijkomt kan opgaan.

Het gevaar van de advaita. Een uitspreken van alles is vluchtig alles is niets, je hoeft niks te veranderen. Wat is de zin daarvan?
Als je tot dat beleven komt, dan ontbreekt het allerbelangrijkste aspect de Liefde.
Die Liefde laat je weer verbinding maken met de mens met het leven, met alles wat het leven omvat. Dan neem je deel aan dat leven met alles erop en eraan, voelt je betrokken, leeft mee, en deelt je beleven waar er ruimte is.
Al sprak ik met de tongen de engelen maar ik had de Liefde niet.....
Dit zouden velen die hoog opgeven van advaita eens diep tot zich moeten laten spreken.

Om een voorbijganger te worden zul je afscheid moeten nemen van al je illusies. Alles waar je aan vast zat, ja zelfs aan je vrouw en kinderen, alles en iedereen die je dierbaar is.
Maar hierin valt niets te forceren, het moet een beleven worden een Weten een Zijn. En juist als dit proces plaatsgevonden heeft kan er waarlijk Liefde en betrokkenheid zijn, juist medeleven en een samen onderweg zijn.
Zonder die Liefde zou er dan niets meer over zijn zou alle zin verdwijnen.

Kagib

De uitgesproken woorden:

Reacties

Walter zei…
Inderdaad, een voorbijganger begin ik steeds meer te worden. Je uitnodiging om mee te doen in een facegesprek had ik graag bijgewoond. Heb een serieuze poging gedaan, maar kreeg beeld en geluid niet ingeschakeld!
Kagib zei…
Ooh jammer Walter. Misschien mag het een volgende keer wel lukken. Het is dus voortaan op de dinsdagavond in plaats van maandag. :)
Walter zei…
Het blijkt een kwestie te zijn van beeld en geluid in te schakelen...en dat lukte niet, helaas! Dinsdag a.s. ga ik dat weer proberen ;-)
Kagib zei…
Ja, Walter als je webcam werkt dan moet t lukken. Zou super zijn als het lukt. :)

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN