links en rechts

Jezus zeide: Ik zeg mijn geheimenissen aan hen, die mijn geheimenissen waardig zijn. Wat uw rechterhand zal doen, laat uw linkerhand niet weten wat zij doet.

De linkerkant is de onbetrouwbare kant. Een linker is een bedrieger, een schelm. Op het linkse kan men niet rekenen. Meesters van het linker pad zijn onbetrouwbare meesters. In de droom is het linkse steeds het neergaande, de weg van de minste weerstand, van het onzelfstandige, het leunen. Leunen en links hebben etymologisch dezelfde oorsprong. Het is dus duidelijk dat men nooit op zijn weldaden moet bogen en ze verder links laten liggen. Het is links om er ooit een beroep op te doen. Beschouw ze als nooit gedaan.
Menigeen zal dit mistroostig vinden. 'Ik ben altijd zo goed voor hem geweest.' En 'waaraan heb ik dat verdiend'. Er zijn primitieve gedachtengangen ook tov de godheid: 'Alle geboden heb ik onderhouden en het heeft niets uitgewerkt. Ik zou toch eindelijk wel eens wat willen zien voor al mijn werk en mijn moeite' en dergelijke.
Het is de heimelijke verwachting, het uitzien naar beloning of waardering, naar erkenning, naar recht, opdat we tenminste aan onze trekken komen. Dit behoort allemaal tot het linkerpad.

Als een mens brandt, dan brandt hij. Als er een licht in hem ontstoken is dan zet hij het op een kandelaar. Niet opdat hij geprezen worden zal. Dan is er namelijk geen licht. Maar opdat het licht zal schijnen. Het leven dat gegeven worden moet is het linker leven. Het leven dat zich zelf schenkt is uit de rechterhand Gods zoals deze ook de verlossende en zegenende hand is. Betrek dus het linkse leven niet in wat het rechtse doet. Het linkse is ondergeschikt al kan het nog zo opstandig zijn en zich onvervuld vinden. Wat is het linkse zonder het rechtse, wat het donkere zonder het lichte, wat de aarde zonder de hemel? En wat zou de zon betekenen indien ze niet het licht uit zich kon laten stralen? het licht dat de aarde van haar ontvangt is als een aalmoes toz van het licht dat zij allerwegen schenkt, zonder ophouden. De engel der Openbaring had zeven sterren in zijn rechterhand.
Het is dus zaak niet gehecht te zijn aan de vruchten onzer handelingen. Indien zij goed zijn, zijn ze dat, ondanks de linkerhand, omdat de linkerhand zich er niet mee heeft kunnen bemoeien.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=HK6MB398

Reacties

Walter zei…
Als linkshandige zal ik dit stukje beter nog maar een paar keer overlezen...Ach, hoe linker hoe flinker! Of verzin ik deze uitdrukking zelf ter plekke?
Toch nog een vrolijke groet! (@)
Walter zei…
OOO, maar mijn hand wordt gelukkig bestuurd door mijn rechterhersenhelft....pfff, ben ik effe opgelucht!
Kagib zei…
Hihihi ja zo'n reactie kreeg ik pas ook.

Ja mbt mezelf mijn linkerarm is verlamd, zit ik weer goed hahaha

Nee, t gaat tuurlijk om die kern wil je nog iets met wat je doet of doe je gewoon wat je doet zonder verlangen naar resultaat, waardering etc.

lieve warme groet Kagib

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS