uit de Zelfde 8

Men noemt in de regel leven wat men moet, niet wat men doet en zelf leeft. Zelfs bij Spinoza heerst de opvatting dat een menselijk leven niet is wat hij zich denkt. Een steen die door de lucht geworpen wordt, zou denken dat hij vliegt indien hij denken kon; in werkelijkheid is hij maar een steen, die geworpen wordt. Zo zou ook de mens alleen maar geleefd worden en hem zou geen vrijheid van keuze en geen vrijheid van bewustzijn toegezegd worden. Maar als hij nu die vrijheid heeft?
Als ik kiezen kan tussen verschillende kwaliteiten van geuren dan kan ik toch zeggen: ik wil die kwaliteit, want die komt mij voor het beste te zijn. Als ik kan kiezen uit verschillende kwaliteiten, gevoelsgewaarwordingen en werkingen uit mijn eigen ziel, dan kan ik toch zeggen: die heldere gewaarwording, die feestelijke, waarin ik de vreugde en blijdschap van het leven proef en waarnaar ik zo lang heb gezocht, die kies ik als mijn levenswaarde. Als mijn dagelijkse vriend, mijn toeverlaat en kracht, mijn sterkte en betrouwen, mijn onverwoestbare kwaliteit en onuitblusbare licht. Dat is de parel waarvoor ik alle andere verkoop opdat ik die ene kopen kan.
Natuurlijk is dat licht en die levensvlam niet mijn eigendom, nee, veel meer. Ik ben het zelf. De mens is zelf iets dat niet uitgeblust worden kan. De mens die de Zelfde is zal vervuld worden met licht.

De Zelfde te benaderen maakt ontl-lediging noodzakelijk. Dwz dat het lichaam moet leren geloven aan de Zelfde al zal het daarom nog niet begrijpen. Het lichamelijk bewustzijn zal zich de toestand van het lichaam bewust kunnen zijn. Hetzij in vreugde of leed, in duisternis en beklemming of verlichting. Het lichaam moet gezien worden als een vat, wat het toch eigenlijk ook is. Het kan immers vervuld zijn van top tot teen met vreugde en kracht? Dat is voor ieder waarneembaar die zich leert gevoelen in zijn lichaam. Daarom zijn de woorden die wij spreken zo belangrijk omdat het lichaam er de klankbodem en de verwezenlijking van is.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=7AO0US0A

Reacties

Walter zei…
Woorden, ja deze woorden komen wederom helemaal bij mij binnen!

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS