de vrouw afsluiting
Het is een oer-oude opvatting, dat hij die door de zon gevoed wordt, als godszoon geldt. Deze mogelijkheid doet lichaam en ziel deel hebben aan een omkeringsproces, een binnenste-buiten-gekeerdheid, een 'Umstelling der Lichter', een verlichamelijking van de geest en een doorgeestelijking van het lichaam. Dan wordt het lichaam tot vat van de geest en stijgt 'opwaarts' en beleeft het opgetrokken worden.
Er is een afbeelding van Attische schaal, waarop een draak de held Jason weer uitspuwt, nadat Pallas Athene hem een drank ingegeven had. Het nieuwe weten wordt op deze wijze aan Jason geschonken. Het wil zeggen, dat de ingeving Gods alleen maar uit hogere hulp geschieden kan waardoor de levensvernieuwing kan plaats vinden. Onlangs gebruikte iemand een uitdrukking, die te kennen gaf, dat hij wel innerlijk in grote moeilijkheden zat, maar dat 'als Jonas na drie dagen weer uit de walvis gespuwd was, hij er ook wel door zou komen.'
Innerlijke moeilijkheden gelijken soms op een nachtelijke vaart, een Hadestocht (zie Dante), die noodwendig doorstaan moet worden, en die men niet te vrezen heeft, juist omdat het bewustzijn weer aan het licht zal treden in een nieuwe glans. Deze nieuwe glans wordt ook wel met een hoeksteen aangeduid. Het merkwaardige is dat de mens zich niet alleen voor deze tocht opmaakt om slechts tegenstanden te overwinnen, maar ook om de onbekende ruimten binnen te gaan.
Hoe kwam Jonas er eigenlijk toe zich door een walvis te laten opslokken (iets wat fysiek tot de onmogelijkheden behoort). Bij het uitspuwen van Jason, zowel als van Jonas, zijn beiden geheel passief. Het ligt voor de hand dat hierbij aan het lichaam een houding van de grootste overgave en gelatenheid toegekend wordt, zoals dat in Meyrink's boek de Golem is weergegeven, wanneer Pernath zich naar de overkant van de Moldau roeien laat. De veerman had gezegd: 'De overtocht kost een kreutzer. Als u mee had helpen roeien, zou het twee kreutzer gekost hebben.' In deze toestand, waarin het Pernath zeer plechtig te moede wordt, aanschouwt hij na een korte wandeling de hermafrodiet, dwz hij ziet zichzelf geplaatst naast Mirjam waarmede hij een onverbrekelijk geheel aanschouwt. De chymische Hochzeit heeft zich innerlijk aan hem voltrokken.
Reeds Pythagoras spreekt in de 'Turba' over de geboorte van een nieuw lichaam als een goddelijk wonder, dat zich voltrekt wanneer de natuur geheel stil en passief is en dat de opstanding der doden wordt genoemd. Dan wordt de ziel met haar oorspronkelijke lichaam opnieuw verbonden, wat duidt op het eeuwige leven. Het lichaam dat dan verkregen wordt, is een innerlijk lichaam, dat onvergankelijk is en van een ongelooflijk subtiele natuur en in staat om al het vaste te doordringen.
Zo wordt verwezen naar de oude filosofen, die beweerden, dat op die wijze de jonkvrouw kon ontvangen en baren, omdat door de genade Gods, op een geheel eigen wijze, de verborgen substantie uit zichzelve zwanger wordt en zichzelf voortbrengt.
Inderdaad 'wie het vatten kan die vatte het', was het woord dat Jezus aan de onwetende discipelen mededeelt.
Barend van der Meer
De uitgesproken woorden
Er is een afbeelding van Attische schaal, waarop een draak de held Jason weer uitspuwt, nadat Pallas Athene hem een drank ingegeven had. Het nieuwe weten wordt op deze wijze aan Jason geschonken. Het wil zeggen, dat de ingeving Gods alleen maar uit hogere hulp geschieden kan waardoor de levensvernieuwing kan plaats vinden. Onlangs gebruikte iemand een uitdrukking, die te kennen gaf, dat hij wel innerlijk in grote moeilijkheden zat, maar dat 'als Jonas na drie dagen weer uit de walvis gespuwd was, hij er ook wel door zou komen.'
Innerlijke moeilijkheden gelijken soms op een nachtelijke vaart, een Hadestocht (zie Dante), die noodwendig doorstaan moet worden, en die men niet te vrezen heeft, juist omdat het bewustzijn weer aan het licht zal treden in een nieuwe glans. Deze nieuwe glans wordt ook wel met een hoeksteen aangeduid. Het merkwaardige is dat de mens zich niet alleen voor deze tocht opmaakt om slechts tegenstanden te overwinnen, maar ook om de onbekende ruimten binnen te gaan.
Hoe kwam Jonas er eigenlijk toe zich door een walvis te laten opslokken (iets wat fysiek tot de onmogelijkheden behoort). Bij het uitspuwen van Jason, zowel als van Jonas, zijn beiden geheel passief. Het ligt voor de hand dat hierbij aan het lichaam een houding van de grootste overgave en gelatenheid toegekend wordt, zoals dat in Meyrink's boek de Golem is weergegeven, wanneer Pernath zich naar de overkant van de Moldau roeien laat. De veerman had gezegd: 'De overtocht kost een kreutzer. Als u mee had helpen roeien, zou het twee kreutzer gekost hebben.' In deze toestand, waarin het Pernath zeer plechtig te moede wordt, aanschouwt hij na een korte wandeling de hermafrodiet, dwz hij ziet zichzelf geplaatst naast Mirjam waarmede hij een onverbrekelijk geheel aanschouwt. De chymische Hochzeit heeft zich innerlijk aan hem voltrokken.
Reeds Pythagoras spreekt in de 'Turba' over de geboorte van een nieuw lichaam als een goddelijk wonder, dat zich voltrekt wanneer de natuur geheel stil en passief is en dat de opstanding der doden wordt genoemd. Dan wordt de ziel met haar oorspronkelijke lichaam opnieuw verbonden, wat duidt op het eeuwige leven. Het lichaam dat dan verkregen wordt, is een innerlijk lichaam, dat onvergankelijk is en van een ongelooflijk subtiele natuur en in staat om al het vaste te doordringen.
Zo wordt verwezen naar de oude filosofen, die beweerden, dat op die wijze de jonkvrouw kon ontvangen en baren, omdat door de genade Gods, op een geheel eigen wijze, de verborgen substantie uit zichzelve zwanger wordt en zichzelf voortbrengt.
Inderdaad 'wie het vatten kan die vatte het', was het woord dat Jezus aan de onwetende discipelen mededeelt.
Barend van der Meer
De uitgesproken woorden
Reacties