4-8-41 tot klaarheid brengen

Al dat boeken verslinden van jongs af aan is maar luiheid van mij.
Ik laat anderen formuleren, wat ik zelf zou moeten doen. Ik zoek overal de bevestiging van wat er in mij wroet en werkt, maar ik zal tot klaarheid moeten komen met m'n eigen woorden. Ik moet heel wat luiheid, en voor alles geremdheid en onzekerheid overboord gooien om op den duur tot mezelf te komen. En via mezelf tot de anderen.
Ik heb soms een gevoel of ik parasiteer, vandaar soms ook die grote gedeprimeerdheid en de vraag of ik eigenlijk een nuttig leven leid. Misschien is het mijn taak me uiteen te zetten, werkelijk uiteen te zetten, met alles wat me bestookt en kwelt en wat in me om een oplossing en formulering schreeuwt. En wanneer ik aan het eind van een lang leven een vorm zal kunnen vinden voor wat er nu nog chaotisch in me zit, misschien heb ik dan mijn eigen kleine taak volbracht.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN