7-7-42 leeggemaakt en vervuld

Zie je, nu klapt er een deksel toe over alle rumoeren van deze dag, en deze avond, met alle rust en concentratie die er in me is, is van mij. Een gele theeroos staat op mijn bureau tussen twee kleine vaasjes met paarse violen. En nu laat ik alle geruchten en werkelijkheden achter me en wordt er gestudeerd en gelezen, een avond lang. Hoe zit dat eigenlijk bij mij: geen enkele van de zorgen en dreigingen van deze dag is aan mij blijven kleven, ik zit hier nu achter mijn bureau zo unberuhrt en pasgeboren, zo volledig ingesteld op studie, of er niets in de wereld aan de gang is. Er is zozeer alles van me afgevallen en niets heeft een spoor achtergelaten. Er vallen van minuut tot minuut meer wensen en verlangens en gebondenheden van anderen van me af, ik ben bereid tot alles, tot iedere plek op deze aarde waar God me zenden zal en ik ben bereid tot in iedere situatie en tot in de dood te getuigen dat dit leven schoon en zinrijk is en dat het niet aan God ligt dat het zo is als het nu is, maar aan ons. Wij hebben alle mogelijkheden tot alle vaardigheden met ons meegekregen, we zullen nog moeten leren met onze mogelijkheden om te gaan. Het is of er ieder ogenblik meer belastingen van me afvallen, of alle grenzen die er heden ten dage tussen mensen en volken zijn, wegvallen voor me, het is me op sommige ogenblikken net of het leven transparant is geworden voor me en het menselijke hart ook en ik zie en zie en begrijp steeds meer en word innerlijk steeds vrediger en vrediger en er is een godsvertrouwen in me dat me eerst nog haast beangstigde door zijn snelle groei, maar dat steeds meer bij me gaat horen. En nu aan het werk.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN