29-7-42 helder water

Zondagochtend zat ik, in m'n wildgestreepte ochtendjas, in een hoekje van z'n kamer gekropen, op de grond en stopte kousen. Er bestaat zulk helder water dat men erdoorheen op de bodem alles onderscheiden kan. Kun je nog weerzinwekkender formuleren, als ik je vragen mag? Ik wilde dit zeggen: het was net of het leven in z'n duizenden details en wendingen en bewegingen zo duidelijk en doorzichtig voor me was. Net of ik voor een oceaan stond op welks bodem ik zien kon, dwars door het kristalheldere water heen.

Men zit in een hoekje op de grond in de kamer van de geliefde man en stopt kousen en tegelijkertijd zit men aan de oever van een machtig en groot water en dat is zo kristalhelder en doorzichtig dan men zien kan tot op de bodem. En dat is op een bepaald moment je levensgevoel en dat is onvergetelijk.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN