27-7-42 het Geweten

Men moet op ieder ogenblik van zijn leven bereid zijn, zijn hele leven te herzien en op een andere plek geheel opnieuw te beginnen. Ik ben ook inderdaad oncollegiaal tegenover die tikkende juffrouwen daar. Ik vind het werk nu eenmaal stompzinnig en zinloos en probeer me er zoveel mogelijk aan te onttrekken. Ik ben zo ontevreden en treurig en zoekend op deze vroege morgen als sinds lang niet en het gaat hier niet om het grote lijden, maar om eigen kleine ontevredenheden. Ik ga nu weer langs de vele grachten lopen en zal proberen heel stil te zijn van binnen en luisteren naar wat er toch eigenlijk gebeurd is in me.

Er is nog een ding.: ik geloof toch dat er in mij een regulator zit. Ik word iedere keer gewaarschuwd wanneer ik op een verkeerde weg geraakt ben door een 'Verstimmung' en wanneer ik nu maar eerlijk en open blijf en de goede wil behoud om echt diegene te worden die ik zal moeten zijn en datgene te doen wat mijn geweten me in deze tijd voorschrijft te doen, dan komt het wel weer goed. Ik geloof dat het leven heel grote eisen aan me stelt en veel plannen met me heeft, maar ik moet open blijven staan voor mijn innerlijke stem en moet ook gevolg geven aan die stem en open en eerlijk blijven en het gevoel ook niet van me af willen gooien.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN