23-7-42 zin van het leven

De zin van het leven is niet alleen het leven, zei hij (S.) toen we erover spraken dat het er toch om ging de zin van het leven niet kwijt te raken.
Het is een grote rotzooi daar, ontvalt me vaak. Maar opeens dacht ik vandaag: waarom zou ik dat woord rotzooi zo dikwijls gebruiken, het plant zich ook voort door de atmosfeer en maakt die er niet mooier op.
Dit is het deprimerendste: dat je weet hoe haast bij niemand van degenen met wie ik werk, de innerlijke horizon verruimd wordt. Ze lijden ook niet echt. Ze haten en ze zijn verblind optimistisch over hun eigen persoontje, ze intrigeren, ze zijn nog eerzuchtig in hun baantjes, het is een grote smerige rommel en er zijn momenten waarop ik mijn hoofd helemaal moedeloos op m'n schrijfmachine zou willen laten zakken en zeggen: ik kan niet meer verder zo. Maar het gaat toch altijd weer verder en ik leer steeds meer over de mensen.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN