17-9-42 naar binnen luisteren

Het is zeker goed dat je mijn lichaam halt hebt laten roepen, mijn God. Ik moet helemaal gezond worden om te kunnen doen wat ik allemaal zal moeten doen. Of misschien is dat ook een conventionele voorstelling. Zelfs als men een kwaal in zijn lichaam heeft kan de geest toch doorwerken en vruchtbaar zijn? En liefhebben en 'hineinhorchen'in zichzelf en in anderen en in de samenhangen van dit leven en in jou. 'Hineinhorchen', ik wilde dat ik daar een goede Hollandse uitdrukking voor kon vinden. Eigenlijk is mijn leven één voortdurend 'hineinhorchen'in mijzelf, in anderen, in God. En als ik zeg dat ik 'hinein horch', dan is het eigenlijk God die in mij 'hinein horcht'. Het wezenlijkste en diepste in mij dat luistert naar het wezenlijke en diepste in de ander. God tot God.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN