20-9-42 thuis binnenin

Jopie (vriend) onder de grote sterrenhemel, zittend op de hei, in een gesprek over heimwee: ik heb geen heimwee, ik ben toch thuis. Daar heb ik toen zoveel van geleerd. Men is 'thuis'. Onder de hemel is men thuis. Op iedere plek van deze aarde is men thuis, wanneer men alles in zich draagt.
Ik heb me dikwijls gevoeld en ik voel me nog als een schip dat een kostbare lading binnenboord heeft gehaald; de touwen worden afgesneden en nu vaart het schip, zo vrij en door alle landen en alle kostbare lading neemt het met zich mee. Men moet zichzelf het vaderland zijn. Ik heb er twee avonden lang over gedaan voor ik het kon vertellen aan hem, het intiemste van het intiemste. En ik wilde het hem toch zo graag zeggen als om hem een geschenk te geven. En toen, toen heb ik geknield daar op die grote hei en hem van God verteld.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN