22-9-42 lezen vd tijd

Ik heb eens vroeger in een van mijn dagboeken geschreven: ik zou met m'n vingertoppen willen aftasten de contouren van deze tijd. Ik zat toen aan mijn bureau en wist niet goed hóe bij het leven te komen. Dat was omdat ik nog niet bij het leven in mijzelf gekomen was. Het leven in mij heb ik weten te bereiken, terwijl ik nog achter dit bureau zat. En toen werd ik plotseling geslingerd in een brandpunt van menselijk lijden, aan een van de vele kleine fronten die over heel Europa zijn. En daar beleefde ik plotseling dit: uit de gezichten van de mensen, uit duizenden van gebaren, kleine uitingen, levensgeschiedenissen, begon ik deze tijd - en veel meer dan deze tijd alleen - bijeen te lezen. Doordat ik in mijzelf had leren lezen, bemerkte ik dat ik ook in anderen kon lezen. Het is me daar werkelijk geweest alsof ik met gevoelige vingertoppen getast heb langs de contouren van deze tijd en van het leven.

Etty Hillesum

Reacties

piet stuitje zei…
Wat mooi : Etty heeft het leven in zich zelf gevonden,zij leeft in het Leven,zij leeft in Christus "Niemand komt tot de Vader dan door Mij"

Etty blijf boeien in al haar uitspraken,zij is een van de belangrijke vrouwen in mijn leven

Dank Kagib

piet
Kagib zei…
Stem helemaal met je in Piet, leuk je weer te lezen na al die tijd. :)))

T is als n thuiskomen als ik haar lees. :))

lieve warme groet Kagib

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN