18-8-43 samenspraak

Je hebt me zo rijk gemaakt, mijn God, laat me ook met volle handen uit mogen delen. Mijn leven is geworden tot een ononderbroken samenspraak met jou, mijn God, een grote samenspraak. Wanneer ik sta, in een hoekje van het kamp, mijn voeten geplant op jouw aarde, het gezicht verheven naar jouw hemel, dan lopen me soms de tranen over mijn gezicht, geboren uit een innerlijke bewogenheid en dankbaarheid die zich een uitweg zoekt. Ook 's avonds, wanneer ik in m'n bed lig en rust in jou, mijn God, lopen me soms de dankbaarheidstranen over het gezicht en dat is dan mijn gebed.

Ik ben heel erg moe, al enige dagen, maar dat zal ook wel weer voorbijgaan, alles gaat volgens een eigen dieperliggend ritme en men moest mensen leren dit ritme te beluisteren, het is het gewichtigste, wat een mens te leren heeft in dit leven.
Ik vecht niet met jou, mijn God, mijn leven is een grote samenspraak met jou. Misschien zal ik nooit een groot kunsternaresse worden, wat ik toch eigenlijk wil, maar ik ben al te zeer geborgen in jou, mijn God. Ik zou soms wel kleine wijsheden willen etsen en vibrerende verhaaltjes, maar ik kom altijd weer direct terecht bij een en hetzelfde woord: God, en dat omvat alles en dan hoef ik al het andere niet meer te zeggen. En al mijn scheppingskracht zet zich om in innerlijke samenspraken met jou, de golfslag van mijn hart is breder geworden hier en bewogener en rustiger tegelijkertijd en het is mij of m'n innerlijke rijkdom steeds groter wordt

Etty Hillesum

Reacties

piet stuitje zei…
En al mijn scheppingskracht zet zich om in innerlijke samenspraken met jou, de golfslag van mijn hart is breder geworden hier en bewogener en rustiger tegelijkertijd en het is mij of m'n innerlijke rijkdom steeds groter wordt

Etty Hillesum

Dank...ja eigenlijk is alles wat Etty tot uitdrukking brengt van grote schoonheid vanuit haar 'innerlijke dialoog'

en dan "de golfslag van mijn hart is breder geworden hier en bewogener en rustiger tegelijkertijd"

piet
Kagib zei…
Geweldig he Piet, vind t heerlijk om Ettys woorden beleven op me in te laten werken tot me te laten spreken :)))

En ja je bent vrij laat begonnen met reageren, t is nu bijna op mijn selectie. Maar je weet dat op voorgaande pagina's alles staat he.

lieve warme groet Kagib
piet stuitje zei…
Ja dat weet ik Karel,ik heb Etty's complete dagboek,al heel wat jaartjes geleden,compleet uitgeplozen...zij is een van de belangrijke vrouwen in mijn leven en haar invloed gaat nog steeds door,nietwaar?

piet
Kagib zei…
Hartstikke goed Piet.

Nou voor mij ook hoor, had r graag n keer ont-moet hihihi zou best geklikt hebben. :))
Dit is tuurlijk grote selectie wat ik uitgekozen heb, dat heb je wel gezien t hele stuk met Julius Spier zit er niet of minimaal in. Vooral de geestelijke stukken die tijdloos zijn en in dit moment voor ieder die kan ontvangen van betekenis kan zijn :)))

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS