scholing



Stel jij n groot belang in kennis?
Maar waar leren we eigenlijk voor, wat is hierin nou werkelijk belangrijk voor het leven?
We worden volgepropt met kennis.
Waarvoor, voor wie, word je daardoor n beter mens?
Krijgen we daardoor n betere wereld?
Kunnen we daardoor beter met deze wereld omgaan?
Als ik naar mezelf kijk, wat heb ik nou behouden van alles wat ik op school geleerd heb....
Wat speelt daarin nog enig belang in mijn leven?
Ok schrijven, hartstikke belangrijk, ben ik dankbaar voor dat ik dat kan, dat ik mezelf,  dat ik mezelf kan uitdrukken, ook eventueel in andere talen.
Een basis in rekenen, tuurlijk ook belangrijk, maar tot hoever is dit van belang? Is wiskunde dan ook belangrijk?
Spijt me bv heb totaal geen ruimtelijk inzicht, komt in al mijn testjes terug hihihi maar ben ik daardoor minder gelukkig, kan ik daardoor minder functioneren in deze wereld?
Nee, had niet bepaald n wiskundeknobbel, zelfs geen heel kleintje hihihi begreep er al heel snel geen bal meer van.
Maar kan ik daarom niet leven, valt best wel mee te leven hoor, mis er niks in.
Aardrijkskunde, geschiedenis, sja ben nog steeds niet zo topografisch onderlegd maar weet echt wel waar ik naar toe moet als ik ergens naartoe moet, en dat komt niet door de aardrijkskunde op school.
En geschiedenis, is er ooit iets veranderd in de geschiedenis van de mensheid, maakt t je gelukkiger als je daarover leert? Helpt t je in het huidige nu?
Biologie nee ook niet echt een van mijn favourieten hihihi maar hoef er ook verder niks mee in mijn leven.

Natuurlijk is ook nog een belangrijk aspect als je een bepaald beroep kiest, dan kan bepaalde kennis weer belangrijk zijn. Dat je die dan nodig hebt, maar waarom dat al zo vroeg in een bepaald vakkenpakket proppen?
Is niet veel belangrijker menskennis, zelfkennis, ontdekken wie je bent, hoe de wereld in elkaar zit noem maar op?
En daar wordt nou net aan voorbij gegaan binnen het schoolsysteem en zelfs vaak bij vervolgopleidingen waar juist het omgaan met mensen zo belangrijk is. Heerlijk etiketjes plakken waardoor je niet meer hoeft te zien te voelen en ervaren wat er werkelijk in de ander omgaat. Waardoor je heerlijk afstand kunt creëren tussen jou en de ander er geen gelijkwaardigheid meer is, want jij weet het.
Maar wat weet je dan, en weet je wel werkelijk iets?
Of zo'n cliché als al kon ik alles maar ik had de Liefde niet.......
Daar zou scholing om moeten/mogen gaan, dat die Liefde vrijkomt, van binnenuit, ruimte krijgt om zich uit te drukken, uit te gaan stralen.
Het komt eropneer ruimte aan t hart, aan alles wat in het hart is. Ook emoties die er daarin mogen zijn, die juist mogelijkheid bieden om tot iets anders te komen.
Dus ja het is voor jullie wel duidelijk geworden dat ik niet echt sta te juichen bij ons huidige schoolsysteem.
Wat mij betreft zou t allemaal heeeeeeeeeel anders mogen.
En ik wilde nog wel leraar worden, maar wel n hele goeie hihihi


Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN