het Ik uit roman Walpurgisnacht

Het ware 'Ik' is slechts te her-kennen aan de werking. Het heeft geen uitgebreidheid; en toch, omdat het er geen heeft, is het - overal. Versta het goed: over-al! Het staat boven het al, is alomtegenwoordig. Het hoeft u niet te verbazen, dat uw zogenaamde eigen "ik" duidelijker uit een ander spreekt dan uit uzelf. U bent helaas, zoals bijna alle mensen, van kindsbeen af in de misvatting verstrikt geweest, onder het "Ik' uw lichaam, uw stem, uw denkvermogen of, God mag weten wat anders, te verstaan, en daarom hebt u niet het vaagste vermoeden meer, wat uw "Ik" eigenlijk is. Het 'Ik' stroomt door de mens heen, vandaar dat er een ompoling in het denken nodig is, om zichzelf in het eigen 'Ik' terug te vinden.

Gustav Meyrink

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN