vertrouwen uit roman het Groene Gezicht

Nooit heb ik een zogenaamde 'bovenaardse' verschijning gezien. Nooit heb ik ernaar verlangd 'God te schouwen'. Nooit is een engel tot mij gekomen, nooit heb ik de profeet Elia ontmoet. Maar duizendvoudig is mij dit alles vergoed door het levende bijbelwoord: 'Zalig zijn zij die niet zien en toch geloven!' In mij werd het bewaarheid. Ik heb geloofd waar niets te geloven viel. En ik heb geleerd dingen voor mogelijk te houden, die onmogelijk zijn.
Soms voel ik: één staat naast mij, gigantisch groot en almachtig. Of ik weet: Hij houdt zijn hand boven deze of gene. Ik zie of hoor Hem niet, maar ik Weet: Hij is er. Mijn hoop is er niet op gevestigd Hem ooit te zien - maar ik hoop op Hemzelf.

Gustav Meyrink

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS