over ontwaken

Spiritualiteit betekent wakker worden.
De meeste mensen slapen, al zijn ze zich daar niet van bewust. Ze worden slapend geboren, brengen hun leven slapend door, trouwen in hun slaap, verwekken kinderen in hun slaap en sterven in hun slaap zonder ooit wakker te worden. Nooit begrijpen ze de enorme schoonheid van wat we het menselijke bestaan noemen.
Vorig jaar hoorde ik een verhaal op de Spaanse tv over een man die op de deur van zijn zoon klopt. Jaime, zegt hij, wakker worden! Jaime antwoord: Ik wil niet opstaan papa. De vader roept: Opstaan, je moet naar school. Jaime zegt: Ik wil niet naar school. Vraagt de vader, waarom niet? Zegt Jaime: Drie redenen. In de eerste plaats omdat het zo saai is; in de tweede plaats omdat de kinderen me pesten en ten derde heb ik een hekel aan school. En zijn vader zegt: Nou, ik geef je drie redenen waarom je wél naar school moet. In de eerste plaats omdat het je plicht is, in de tweede plaats omdat je vijfenveertig bent en ten derde omdat je de hoofdonderwijzer bent. !!
Wakker worden, wakker worden! Je bent volwassen. Je bent te groot om nog te slapen, wakker worden. Hou op met spelen met je speelgoed.

De meeste mensen zeggen wel dat ze de kleuterschool willen verlaten, maar laat je niets wijsmaken. Geloof hen niet! Ze willen alleen maar dat je hun kapotte speelgoed repareert. Geef me mijn vrouw terug, geef me mijn baan terug, geef me mijn geld terug, geef me mijn reputatie en mijn succes terug. Dat willen ze; ze willen ander speelgoed, meer niet. Zelfs de beste psycholoog kan je vertellen dat mensen niet echt genezen willen worden. Ze willen een pil tegen de pijn. Genezing doet teveel zeer.
Wakker worden is onaangenaam, weet je. Het is zo lekker comfortabel in bed. Het is irritant om gewekt te worden.

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS