zucht naar geluk

Ik zei dat we niet gelukkig willen zijn. We willen andere dingen.
Of laten we het nauwkeuriger stellen; we willen niet onvoorwaardelijk gelukkig zijn. Ik ben bereid gelukkig te zijn, maar dan moet ik wel dit en dat en nog wat hebben. Maar in wezen zeg je dan tegen je vriend, of tegen God, of tegen wie dan ook: 'Jij bent mijn geluk. Als ik jou niet krijg, weiger ik gelukkig te zijn.' Het is heel belangrijk om dat te begrijpen. We kunnen ons niet voorstellen dat we gelukkig zijn zonder dat er aan die voorwaarden voldaan is. Dat klopt vrij aardig. We kunnen ons geen voorstelling maken van geluk zonder die dingen of mensen. Ons is geleerd het geluk daar te vinden.

Dus dat is het eerste wat we moeten doen als we wakker willen worden, wat hetzelfde is als zeggen: als we lief willen hebben, als we vrij willen zijn, als we vreugde en vrede en spiritualiteit willen ervaren. In die zin is spiritualiteit het meest praktische in de hele wijde wereld. Ik daag iedereen uit om iets praktischer te verzinnen dan spiritualiteit, zoals ik het definieer: geen devotie, geen religie, geen eredienst, maar spiritualiteit in de zin van wakker worden, ontwaken!
Kijk eens naar de gebroken harten, de eenzaamheid, de angst, de verwarring, het conflict in de harten van de mensen, al het innerlijke en uiterlijke conflict. Gesteld dat iemand je een manier gaf om een einde te maken aan die kolossale verspilling van energie, gezondheid en emotie als gevolg van die conflicten en verwarring. Zou je dat willen? Gesteld dat iemand ons een manier liet zien waarop we elkaar waarachtig lief konden hebben, waarop we in vrede en in liefde konden leven? Kun je iets praktischer verzinnen?

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS