het ware Vuur

Waar is het vuur? Waar is de liefde? Waar is de radicaal uit je systeem verwijderde drug? Waar is de vrijheid? Daar gaat het in spiritualiteit om. Helaas dreigen we dit uit het oog te verliezen, nietwaar? We hebben de nadruk te zeer op het 'Here, Here' gelegd, nietwaar? Waar is het vuur? En als de eredienst niet tot het vuur leidt, als aanbidding niet tot liefde leidt, als de liturgie niet leidt tot een helderder waarneming van de werkelijkheid, als God niet tot het leven leidt, welk nut heeft religie dan, behalve voor het scheppen van meer verdeeldheid, meer fanatisme, meer antagonisme? Het is niet uit gebrek aan godsdienst in de gewone betekenis van het woord dat de wereld lijdt, het is uit gebrek aan liefde, gebrek aan gewaarzijn.

Welk gevoel krijgen jullie wanneer je in contact komt met de natuur, of wanneer je opgaat in werk waar je van houdt? Of wanneer je werkelijk in gesprek bent met iemand van wiens gezelschap je geniet, in alle openheid en zonder je vast te klampen? Welke gevoelens heb je dan?
Vergelijk die gevoelens met de gevoelens die je hebt wanneer je een debat wint, of wanneer je een race wint, of wanneer je populair wordt, of wanneer iedereen voor je applaudiseert.
De tweede soort gevoelens noem ik wereldse gevoelens; de eerste gevoelens noem ik zielsgevoelens. Veel mensen winnen de wereld en verliezen hun ziel. Veel mensen leiden een leeg, zielloos leven omdat ze leven van populariteit, waardering en complimenten, van 'ik ben oké, jij bent oké, kijk naar me, luister naar me, steun me, waardeer me, van de baas zijn, van macht hebben, vande race winnen. Voed jij je daarmee? Zoja, dan ben je dood. Je hebt je ziel verloren. Voed je met andere, meer voedzame grondstoffen. Dan zul je de transformatie meemaken.


Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN