Eenwording met God

Laten wij nu spreken over het eenworden van de ziel met God. Welke zaligheid ervaart de ziel dan?
Daarover kan ik slechts dit zeggen: de blik die vanuit de ziel ononderbroken in de loutere Godheid binnendringt, de stroom, die ononderbroken vanuit de Godheid in het loutere wezen van de ziel binnenvloeit, dat is slechts één vormen, dat de ziel zó volkomen tot god omvormt en met Hem verenigt, dat zij als gelijke van haars gelijke ontvangt. Welke zaligheid de ziel bij al zorgzaamheid ervaart, gaat alle begripsvermogen te boven. De ziel is daarmee op de
top van haar macht en heerlijkheid gesteld.

Dat gaat aldus: God is, wat Hij is; en wat Hij is, dat is ook van mij; en wat van mij is, dat heb ik lief; en wat ik liefheb, dat heeft ook mij lief en haalt mij in zich naar binnen; en wat mij in zich naar binnen gehaald heeft, dat ben ik meer dan ikzelf. Aldus moet gij God liefhebben, dan wordt gij ook God met God!
In deze belevenis blijft de geest niet langer schepsel, want zij is dan zelf 'de gelukzaligheid'; zij is één wezen, één substantie met de Godheid, en is tevens haar eigen en aller schepselen gelukzaligheid.


Gelukzaligheid is altijd; God; en ieder die gelukzalig is, die is in het beleven der gelukzaligheid, één met God, dus God én het goddelijke wezen én de God-substantie zelve. In het beleven van deze gelukzaligheid wordt de mens tot een niets, en evenzo al het geschapene.
Daarbij aanknopend zegt Dionysius: "Heer, leid mij daarheen, waar Gij een Niets zijt!" - dwz: leid mij daarheen waar Gij alle geschapen verstand te boven gaat!
Dat God 'Niets' is, wil zeggen: enig 'ding' is er bij Hem niet. Daarom moet de geest zich verheffen boven alle dingen en wat der dingen is, boven alle vormen en wat der vormen is, zelfs boven het wezen in zijn wezensgeaardheid; dan zal de volle werkelijkheid der gelukzaligheid voor haar opengaan.

Meester Eckhart


Om diep tot je te  laten spreken. :)))
En dit betekent niet als je in dat Niets bent, dat je dan niets meer geeft om wereld en mensheid. Nee dan is er juist pure betrokkenheid want God het Goddelijke heeft die betrokkenheid die doet er alles aan om alles tot dit Niets te brengen. Dus in voeling daarmee wordt het ook jouw intentie jouw energie jouw betrokkenheid met de wereld om daarin te prikkelen. Wat ik ook vaker zeg, alles is vluchtig behalve Dat, behalve het Niets. :)))

lieve warme groet Kagib 6.gif


Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN