het ware voor-beeld
Ge dient te weten dat de ziel diep van binnen volkomen vrij is van alle beelden en middelen, en dat is dan ook de reden waarom God Zich zonder meer met haar kan verenigen - zonder beeld en gelijkenis.
De mens heeft bij zijn uiterlijke werken veel middelen nodig. De zon verricht haar werk zeer snel: zodra zij haar glans verspreidt, is de wereld op hetzelfde ogenblik tot in de uiterste hoeken vol licht. Nog hoger staat de engel: hij heeft nog minder bij zijn werk nodig en bedient zich ook in geringe mate van beelden.
God nu, heeft helemaal geen beeld nodig en heeft iets dergelijks ook niet in Zichzelve: Hij werkt in de ziel zonder middel, beeld of gelijkenis; in de zielengrond werkt Hij, waarin nog nooit een beeld doordrong, alleen maar Hijzelf met Zijn innerlijkste wezen. Dat vermag geen enkel schepsel.
Toch kan dat haar ziel niet eerder geschieden, dan tot zij alles wat gestalte en vorm bezit, achter zich heeft gelaten, zodat zij zulks noch in zichzelve vindt, noch daarbij rust zoekt. Zij dient ook alle werkzaamheden te laten varen en eraan onthecht te zijn, ontbloot van alle geschapenheid en geen enkel houvast meer te hebben. Dan verzinkt zij in het zuivere Niets, waarin zij voor alle schepselen verborgen is. Daarin woont de ziel boven alle engelen en boven alle kennen.
Meester Eckhart
Hij maakt hier zo zichtbaar, wat mij betreft, wat waarlijk God, het Goddelijke is, wat God kan. En als je dan kijkt wat er zo vaak van God gemaakt wordt, alle beelden die erover geschapen worden. Maar hij is het ware voor-beeld, heeft niets nodig, Weet gewoon Alles, is een met alles. En daarom als je daar weer Verbinding mee hebt gemaakt, heb je daar ook voeling mee, als al jouw eigenwilligheid is verdwenen.
Dat is de ware onbevangenheid. Je doet gewoon wat het moment vraagt.
lieve warme groet Kagib
De mens heeft bij zijn uiterlijke werken veel middelen nodig. De zon verricht haar werk zeer snel: zodra zij haar glans verspreidt, is de wereld op hetzelfde ogenblik tot in de uiterste hoeken vol licht. Nog hoger staat de engel: hij heeft nog minder bij zijn werk nodig en bedient zich ook in geringe mate van beelden.
God nu, heeft helemaal geen beeld nodig en heeft iets dergelijks ook niet in Zichzelve: Hij werkt in de ziel zonder middel, beeld of gelijkenis; in de zielengrond werkt Hij, waarin nog nooit een beeld doordrong, alleen maar Hijzelf met Zijn innerlijkste wezen. Dat vermag geen enkel schepsel.
Toch kan dat haar ziel niet eerder geschieden, dan tot zij alles wat gestalte en vorm bezit, achter zich heeft gelaten, zodat zij zulks noch in zichzelve vindt, noch daarbij rust zoekt. Zij dient ook alle werkzaamheden te laten varen en eraan onthecht te zijn, ontbloot van alle geschapenheid en geen enkel houvast meer te hebben. Dan verzinkt zij in het zuivere Niets, waarin zij voor alle schepselen verborgen is. Daarin woont de ziel boven alle engelen en boven alle kennen.
Meester Eckhart
Hij maakt hier zo zichtbaar, wat mij betreft, wat waarlijk God, het Goddelijke is, wat God kan. En als je dan kijkt wat er zo vaak van God gemaakt wordt, alle beelden die erover geschapen worden. Maar hij is het ware voor-beeld, heeft niets nodig, Weet gewoon Alles, is een met alles. En daarom als je daar weer Verbinding mee hebt gemaakt, heb je daar ook voeling mee, als al jouw eigenwilligheid is verdwenen.
Dat is de ware onbevangenheid. Je doet gewoon wat het moment vraagt.
lieve warme groet Kagib
Reacties