zonder oorzaak
Volgens Confucius bestaan er redenen voor vreugde. Er kunnen geen redenen voor vreugde bestaan. Vreugde is er gewoon, zonder verklaring, onverklaarbaar. Als ze er is, is ze er. Als ze er niet is, is ze er niet. Als ze er niet is, kun je de redenen ontdekken waarom ze er niet is. Maar als ze er wel is, kun je geen enkele reden ontdekken waarom ze er wel is. En als je de redenen kunt aantonen waarom ze er wel is, is je vreugde gemaakt, niet echt, niet waarachtig niet authentiek. Ze komt niet uit je binnenste kern stromen, het is gewoon iets iets wat je voor elkaar krijgt, wat je manipuleert. Je doet net alsof. Als je net doet alsof je blij bent, kun je de reden ontdekken. Maar als de vreugde er werkelijk is, is ze zoiets mysterieus, is ze zoiets oorspronkelijks, dat je er geen enkele reden voor kunt vinden.
Het is net als met een kleine bron in de bergen: waar geen belemmering is, begint de bron te stromen. Waar stenen in de weg liggen kan de stroom niet lopen. Als je de stenen weghaalt... Je maakt de bron niet, je haalt alleen het negatieve weg, je haalt alleen het obstakel weg. De bron was er, maar vanwege de steen kon de bron niet gaan stromen. Door de steen weg te halen maak je nog geen bron. De bron was er al. Door de steen weg te halen heb je het negatieve verwijderd, het obstakel, en begint de bron te stromen. Als iemand nu vraagt: 'Waarom stroomt de bron?' Omdat de bron er is, daarom stroomt ze. Als ze niet stroomt, is er een reden voor. Laat dit diep bij je bezinken.
Wat houdt dit in? Dit houdt in dat er geen oorzaak is, dus hoef je ook niet te oefenen. Het is gewoon een kwestie van iets toelaten. Het is er al als je het toelaat. Als je het niet toelaat, functioneer je als een steen. Als je het wel toelaat, wordt de steen verwijderd. Het is alleen maar een kwestie van het toe te laten. God is er, je laat het toe. Dat is alles. Als je het niet toelaat, komt hij niet naar binnen want hij kan je vrijheid niet kapotmaken, hij beschermt je vrijheid. Als je nee zegt, gaat hij niet in je wezen naar binnen. Als er op je deur staat geschreven dat niemand naar binnen mag zonder toestemming, zal hij wachten. Hij gaat je niet eens om toestemming vragen. Hij wacht gewoon, want zelfs door jouw toestemming te vragen bemoeit hij zich met jouw vrijheid. Hij wacht. Hij trekt niet aan de bel, hij wacht gewoon.
God is overal, hij wacht en hij wacht zo stilletjes... darom wordt zijn aanwezigheid niet gevoeld, daarom lijkt het wel of hij er niet is.
Zie je het niet? Het lijkt wel of God de grote afwezige is in de wereld. Daarom kunnen er atheïsten bestaan en kunnen ze zeggen: 'Waar is die God van jullie, wij zien niets'. Hij zal zich echt nergens mee bemoeien, hij laat je totaal vrij. En totale vrijheid houdt in dat je ook tégen God in kunt gaan.
Osho
Mbt die Bron en die stenen, zou het niet eenvoudiger kunnen uitleggen. Kunnen er heel mooi uitzien die stenen maar t blijven stenen die voor de Bron zitten.
Echte Vreugde is oorzaakloos. Is. Was. En zal altijd Zijn. Daar weer Verbinding mee maken met die tijdloze Vreugde, het Licht in de duisternis.
En op zich, die andere vreugde hoeft niet nep te zijn, maar t is geen tijdloze vreugde, t is n moment, soms wat meer momenten en dan is t weer weg. Vaak is t ook n afhankelijke vreugde. En je wil t weer hebben en je krijgt t maar niet terug. Maar echte Vreugde is niks, en is alles.
lieve warme groet Kagib
Het is net als met een kleine bron in de bergen: waar geen belemmering is, begint de bron te stromen. Waar stenen in de weg liggen kan de stroom niet lopen. Als je de stenen weghaalt... Je maakt de bron niet, je haalt alleen het negatieve weg, je haalt alleen het obstakel weg. De bron was er, maar vanwege de steen kon de bron niet gaan stromen. Door de steen weg te halen maak je nog geen bron. De bron was er al. Door de steen weg te halen heb je het negatieve verwijderd, het obstakel, en begint de bron te stromen. Als iemand nu vraagt: 'Waarom stroomt de bron?' Omdat de bron er is, daarom stroomt ze. Als ze niet stroomt, is er een reden voor. Laat dit diep bij je bezinken.
Wat houdt dit in? Dit houdt in dat er geen oorzaak is, dus hoef je ook niet te oefenen. Het is gewoon een kwestie van iets toelaten. Het is er al als je het toelaat. Als je het niet toelaat, functioneer je als een steen. Als je het wel toelaat, wordt de steen verwijderd. Het is alleen maar een kwestie van het toe te laten. God is er, je laat het toe. Dat is alles. Als je het niet toelaat, komt hij niet naar binnen want hij kan je vrijheid niet kapotmaken, hij beschermt je vrijheid. Als je nee zegt, gaat hij niet in je wezen naar binnen. Als er op je deur staat geschreven dat niemand naar binnen mag zonder toestemming, zal hij wachten. Hij gaat je niet eens om toestemming vragen. Hij wacht gewoon, want zelfs door jouw toestemming te vragen bemoeit hij zich met jouw vrijheid. Hij wacht. Hij trekt niet aan de bel, hij wacht gewoon.
God is overal, hij wacht en hij wacht zo stilletjes... darom wordt zijn aanwezigheid niet gevoeld, daarom lijkt het wel of hij er niet is.
Zie je het niet? Het lijkt wel of God de grote afwezige is in de wereld. Daarom kunnen er atheïsten bestaan en kunnen ze zeggen: 'Waar is die God van jullie, wij zien niets'. Hij zal zich echt nergens mee bemoeien, hij laat je totaal vrij. En totale vrijheid houdt in dat je ook tégen God in kunt gaan.
Osho
Mbt die Bron en die stenen, zou het niet eenvoudiger kunnen uitleggen. Kunnen er heel mooi uitzien die stenen maar t blijven stenen die voor de Bron zitten.
Echte Vreugde is oorzaakloos. Is. Was. En zal altijd Zijn. Daar weer Verbinding mee maken met die tijdloze Vreugde, het Licht in de duisternis.
En op zich, die andere vreugde hoeft niet nep te zijn, maar t is geen tijdloze vreugde, t is n moment, soms wat meer momenten en dan is t weer weg. Vaak is t ook n afhankelijke vreugde. En je wil t weer hebben en je krijgt t maar niet terug. Maar echte Vreugde is niks, en is alles.
lieve warme groet Kagib
Reacties