gadeslaan en no-mind 3

Getuige zijn is het pad, en af en toe ga je een gedachteloos moment gewaarworden. Dit zijn flitsen van no-mind. Onthoud één fundamentele wet: datgene wat voor een enkel ogenblik kan bestaan, kan ook eeuwig worden. Je krijgt niet twee momenten tegelijk, maar altijd één moment. En als je een moment kunt transformeren tot een staat van gedachteloosheid, leer je het geheim. Dan is er geen belemmering, geen reden waarom je het tweede moment, dat ook met hetzelfde potentieel en dezelfde capaciteit alleen komt, niet ook kunt veranderen.
Als je het geheim kent, beschik je over de loper die elk moment kan openen naar een glimp van no-mind. No-mind is de uiteindelijke etappe, wanneer de mind voor altijd verdwijnt en de gedachteloze tussenruimte je wezenlijke realiteit wordt.

Is een mens eenmaal in een staat van no-mind, dan kan niets hem van zijn wezen afleiden. Er is geen kracht die groter is dan de kracht van no-mind. Zo iemand kan geen kwaad geschieden. Geen hechting, geen hebzucht, geen jaloezie, geen woede, niets kan er in hem opkomen. No-mind is een volstrekt ongerepte hemel zonder een enkele wolk.
Gadeslaan heeft een zekere afstand nodig. Als er vereenzelviging is, is er geen afstand. Ze zijn te dichtbij. Het is alsof je een spiegel te dicht voor je ogen houdt: je kunt je gezicht niet zien. Er is een zekere afstand nodig; alleen dan kun je je gezicht in de spiegel zien. Als gedachten te dicht bij je zijn, kun je ze niet gadeslaan. Je raakt onder de indruk en gekleurd door je gedachten. Ze staan zo dichtbij je, dat je wel moet denken dat jij en je gedachten één zijn.

Osho

Ok, laat ik hier weer mijn persoonlijke ervaring delen.
Die staat van no-mind die hij hier beschrijft, die ontstond bij mij plotseling in 1989. Toen stopte plotseling mijn gedachtestroom. Daarom her-ken ik me ook zozeer in het beleven in de analyse van Osho, maar ook bv Krishnamurti. Het zijn als het ware Zielsgenootjes. In die Ziel zijn wij een.
Vanuit dat no-mind getuig ik van wat in me wakker geworden is, kan ik alles in alle rust bekijken.

Dan is t ook heel simpel dit alles te analyseren want al die dingen die hij hier beschrijft die hebben de mind nodig, die hebben gedachten nodig om zich op te bouwen.
Maar zelfs toen ik in die staat van no-mind kwam was ik nog niet vrij. Want in mijn bewustzijn waren nog dingen die gezien wilden worden doorZien met het Bewustzijn. Maar dat ging natuurlijk wel relatief eenvoudig.
T gaat op zich niet om tot dat no-mind te komen, dat realiseer ik mezelf is voor ver veruit de meeste mensen niet mogelijk. T gaat erom voeling te krijgen met Bewustzijn, dat je je gedachten doorZiet met dat Bewustzijn, de wortels ervan eruit trekt. Als je het doorZiet kunnen ze je ook niet meer manipuleren niet meer verleiden afleiden. Heel natuurlijk zullen ze dan ook verdwijnen, in verbinding met dat thema.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN