gadeslaan en no mind afsluiting

Hetgeen je voelt is een belangrijke aanwijzing dat je op het juiste pad bent. Voor de zoeker is het altijd de vraag of hij zich in de juiste richting begeeft of niet. Er is geen waarborg, geen verzekering, geen garantie. Alle kanten staan open; hoe ga je de juiste kiezen
Dit zijn de manieren en criteria hoe iemand zijn keuze moet bepalen. Op wat voor pad je je begeeft, als het je blijheid brengt, meer gevoeligheid, meer oplettendheid en het verschaft je een gevoel van gigantisch welzijn - dan is dit het enige criterium dat je het juiste pad bewandel. Als je beroerder wordt, bozer, egoïstischer, hebzuchtiger, zinnelijker - dan zijn dit de aanwijzingen dat je een verkeerd pad bewandelt.

Het ultieme wat er te bereiken valt, is wanneer no-mind je vierentwintig uur per dag omringt. Dit betekent niet dat je geen gebruik kunt maken van je mind; dat is een drogreden, geopperd door diegenen die niets van no-mind afweten. No-mind wil niet zeggen dat jij de mind niet kunt gebruiken; het betekent gewoon dat de mind geen gebruik van jou kan maken. Je kunt hem ieder ogenblik waarop het voor jou nodig is, activeren. Hij is dan je ondergeschikte.
Op dit moment is hij je meester. Zelfs wanneer je in je eentje zit gaat hij door, klepperdeklep, klepperdeklep - en je kunt er niets aan doen, je bent zo volkomen hulpeloos.
No-mind betekent eenvoudig dat de mind op zijn juiste plaats is gezet. Als ondergeschikte, is hij een machtig instrument, als meester is hij erg ongunstig.

Osho 

Wat  die tekentjes betreft of  je op het juiste pad bent, stem er helemaal mee in. Heel concreet, als toetssteen.
Wat het tweede stuk betreft dat is inderdaad nog een heel belangrijk aspect. Mijn basis is die Stilte, zonder gedachten. Maar vanuit die Stilte kan ik bewust denken. Ik ben de meester van de gedachten. Dat is t fundamentele verschil met t ego. Bij t ego zijn de gedachten de meester jou meester. Ze kunnen je op alle mogelijke manieren manipuleren, verleiden, ze maken je groot, klein, bang, zetten je aan tot eindeloze daden zonder dat je eigenlijk controle erover hebt. En dat is dan wat je denkt dat is. Want je mind denkt dat. En zo wordt je geleefd door je mind.
Maar t gaat erom dat de gedachte jouw dienaar is. Ik gebruik gedachten om dingen te bekijken in mezelf, te onderzoeken. Ik gebruik gedachten om ze te toetsen aan mijn Bewustzijn hoe t reageert op de gedachte die ik denk, in mogelijkheden van daden etc. Maar mijn Bewustzijn heeft in alles het laatste woord. Dat is echte vrijheid, niets of niemand manipuleert mij. Ja, daardoor ook heeeel veel ruimte in keuzes, dat vond ik in eerste instantie best lastig. Maar ook dit heeft zijn plek gekregen.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN