mind-games

Hoe kan ik mijn ego buiten de poort houden? Hij volgt me als een schaduw en verschuilt zich zelfs achter mijn rug, en dan ben ik niet in staat hem te zien.

De vraag laat zien dat je de betekenis van het ego nog niet hebt begrepen. Het is niet iets zichtbaars of tastbaars; het is zelfs geen schaduw die je volgt. Het is iets dat op je hoofd zit, daardoor kun je het niet zien. Het is alles wat je over jezelf weet, je naam, je fatsoen, je macht; al wat je hebt is je ego.
Het ego is gewoon een gevolg van de mind. Om dit te begrijpen moet je heel scherpzinnig te werk gaan. De maatschappij waarin je bent grootgebracht, wenst niet dat je jezelf kent. Het is echter erg gevaarlijk je jezelf niet te laten kennen en je in een toestand van chaos achter te laten. Het gevaar is dat je in die chaos misschien gaat beginnen uit te kijken naar jezelf.

Een mens kan niet in chaos leven; je moet het oog van de cycloon ontdekken, dit is een volstrekte noodzaak om te overleven. De maatschappij schept de mind als vervanging voor je wezen. En op zijn beurt schept de mind het denkbeeld van 'ik', je ego. Dat vervangingsmiddel is absoluut noodzakelijk om je van jezelf weg te houden, want wanneer je eenmaal gelooft dat jij dit bent, dan is de hele vraag van een zoektocht naar jezelf futiel.
Maar om het even wat het geval met de wereld mag zijn, elk individu is in staat om uit de duisternis te komen. Het eerste wat hij zich moet realiseren is dat hij zichzelf niet kent. En al wat hij over zichzelf weet, is niet meer dan opvattingen die anderen hem hebben opgelegd.

Osho

Ja, het antwoord wat hij geeft heb ik in drie stukken gedeeld. Hierna nog twee.
Laat ik eens per deel kijken wat t opwekt.

Is niet niks wat hij hier uitwerkt. Is alles wat we in deze maatschappij doen, is dat een mind-game? Eindeloze spelletjes, eindeloze programma's van de mind?
Wat wekt dit in jou op? Hoe voelt dat voor jou als ik dit zeg?
En daardoor kan de maatschappij ons op eindeloze manieren manipuleren?
En we denken dat we dit zijn. Iedereen is toch zo?
Je bent gek als je t anders ziet, beleeft?

Wat hij hier doet is als t ware alles ontmaskeren, als je dit durft toe te laten, durft te voelen.
Dat alles wat we hier doen, waar de maatschappij om draait, niets is.
Mind-games.
En zo blijven we eindeloze spelletjes spelen met elkaar.
Zo houden we elkaar bezig.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS