haat

Als we iemand haten, dan haten we in zijn beeld iets dat in onszelf huist. Wat niet in onszelf huist, windt ons niet op.

Hermann Hesse in 'Demian'

Het is niet honderd procent waar, maar wel heel vaak zo.
Ik heb mijn vader echt gehaat, dood gewenst, maar dat was niet vanwege dat hij iets triggerde in mezelf. Het was omdat hij heel vernederend was, mijn eigenwaarde, zelfvertrouwen tot de grond toe afbrak in zijn houding naar mij toe.
Door tot begrip te komen over achtergronden van beleven bij hem, heb ik hem kunnen vergeven en zo verdween de haat en me hem dood wensen.
Al boel jaar zijn we de beste maatjes, ik stap gewoon in zijn wereld als ik bij hem ben, respecteer hem, en hij respecteert mij.

Hoe dan ook is het heel belangrijk om stil te staan overal waar emoties wakker worden in jou. Het is altijd een teken, het heeft altijd betekenis. Wat die ook is.
Vaak is hierin sprake van projectie, iets in jou wat gezien wil worden, zoals Herman hier zegt, maar t kan ook anders zijn.
Wat de reden is , dat Weet jij. Eerlijk in jezelf kijken. Eerlijk jezelf onderzoeken in dat wat de ander in jou opwekt.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS